Hopp til navigasjon Hopp til innhold

KonaSoft vil erobre USA

OSLO: Det norske Java-selskapet KonaSoft satser på å hente inn seks millioner dollar i det amerikanske venturemarkedet. Selskapet har satt september som frist for å få den finansielle løsningen for satsingen i USA på plass.

Dersom de får inn seks millioner dollar gjennom emisjonen vil de nye investorene kontrollere til sammen 35 prosent av aksjene i selskapet. Dersom kapitalutvidelsen ikke lykkes nedprioriteres det amerikanske markedet og Europa får topp prioritet.

Trenger PR
– Det er en del nøkkelelementer som må være på plass for å vinne frem i det amerikanske markedet. Blant annet må vi finne en PR-agent som kan fungere som døråpner for oss, sier adm. direktør Åsmund Mandal i KonaSoft.

Ifølge Mandal koster en dyktig PR-agent minimum 20.000 dollar per måned.

Største konkurrenter
De to amerikanske selskapene Weblogic og Novera er i dag KonaSofts største konkurrenter på Java-servere. Ifølge Mandal får nå amerikanske bedrifter lov til å eksportere krypteringsnøkler opp til 52 bits.

– KonaSoft har et kjempeforsprang innen kryptering. Alle tilgjengelig algoritmer kan plugges inn i vår Strong Toolkit for å kryptere nettrafikken. I tillegg sørger vår Proclet for adgangskontroll inn på serveren, sier Mandal entusiastisk.

Vinn eller forsvinn
– Enten vinner vi dette kappløpet, ellers så forsvinner vi fra det amerikanske markedet, sier Mandal.

Amerikanske ventureselskaper de har vært i kontakt med reagerer på at mye av KonaSofts programutvikling i dag foregår i Ukraina.

Tøff erfaring
– Vi satser derfor på at mer av utviklingen vil foregå i USA, og vi vil heller sette bort kodingen til våre ansatte i Ukraina, sier Mandal.

Mandal bekrefter at det har vært en tøff men utrolig lærerik erfaring å møte det amerikanske venturemarkedet. Han sier at de stiller tøffe krav, men er profesjonelle til fingerspissen.

Forlanger styreplass
– Det finnes et firesifret antall ventureselskaper i USA, og de fem vi har vært i kontakt med får i gjennomsnitt 1.500 forslag til forretningsplaner i året. De fleste går direkte i bøtta, mens et mindretall blir vurdert nøyere. Noen selskaper investerer smått i mange, men de fleste investerer 3-5 millioner dollar i de selskapene de satser på. Og, felles for alle sammen, de forlanger styreplass, sier Mandal.

Dersom selskapet skulle lykkes i USA vil det gjøre KonaSoft til en høyaktuell oppkjøpskandidat. Ryktene sier også at Sun-importøren Skrivervik Data tidligere, uten hell, har forsøkt å kjøpe selskapet.