Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Aggressiv Telenor i Irland

DUBLIN: Etter halvannet år som utfordrer i det irske mobilmarkedet, tar nå Telenors datterselskap, Esat Digifone, 70 prosent av veksten i et av Europas hurtigst voksende marked.

Mobiloperatør nr. 2 i Irland, Esat Digifone, der Telenor og den irske teleoperatøren Esat hver har 45 prosent eierandel, har nå 160.000 brukere, tilstrekkelig til å ha sikret 25 prosents markedsandel, i følge adm. direktør Barry Maloney i Esat Digifone.

God dekning
– Esat Digifone dekker 98 prosent av befolkningen. Dette, sammen med vårt 24-timers servicetilbud, er hovedårsaken til at vi tar 70 prosent av veksten i markedet, sier Maloney.

I myndighetenes lisensbevilling forutsettes det at selskapet har en nasjonal dekningsgrad på 80 prosent.

Økt konkurranse
Maloney forventer at GSM-operatøren vil få en omsetning på 120 millioner irske pund i år. Selskapet vil da gå med overskudd, før nedbetalingen av avdrag på investeringskostnadene på rundt 100 millioner pund, i følge Maloney.

Neste år øker konkurransen på det irske mobilmarkedet, for da kommer en tredje operatør på banen.

600.000 mobilbrukere
Irland har nå totalt 600.000 mobilbrukere. Det vil si at 17 prosent av landets nærmere fire millioner innbyggere har gitt seg den trådløse teleteknologien i vold. For ett år siden var mobilpenetrasjonen på bare ni prosent.

Irenes økte interesse for mobiltelefoni kommer ikke bare av de økonomiske oppgangstidene på den frodige øya, men også at prisnivået er blitt mer brukervennlig.

Prisnivået redusert
Etter at Esat Digifone gav den nasjonale mobiloperatøren Eircell konkurranse, i fjor sommer, har prisnivået på mobilsamtaler blitt redusert med nærmere en tredjedel. Håndsettene har blitt gjennomsnittlig 40 prosent rimeligere.

Mobilsamtalene er nå bare 40 prosent dyrere enn samtaler gjennom det jordbundne nettet, og Maloney mener at landet er blant de rimeligste i Europa å bruke mobiltelefonen i.

Service viktigere enn pris
– Den største faren ligger i å la prisen være det eneste konkurransemomentet. Da vil vi alltid tape. Service og kvalitet er like viktig for å sikre at kundene bruker oss, sier Maloney.

Han og selskapets øvrige ledelse har gransket den nasjonale konkurrenten med argusøyne, for å finne svakhetene i deres opplegg. Som et resultat opererer Esat Digifone blant annet bare med to prisstrukturer; en for storbrukere, og en for vanlige forbrukere. Den enkle prisstrukturen har bidratt til å styrke selskapets stilling i forhold til Eircell. Den nasjonale konkurrenten har en prisstruktur som er svært uoversiktlig for folk flest, mener Maloney.

Øker trafikken
– Data, faks og SMS er tilbud som bidrar til å øke trafikken. Å øke trafikkvolumet er en av våre fremste målsettinger i øyeblikket, sier Maloney.

Antall samtaleminutter vil øke med 20 prosent dette året, anslår han.
Nettverket, slik det ligger i dag, har frekvenskapasitet til å håndtere 260.000 brukere. Fortsetter veksten som nå, vil 1800-nettet bli tatt i bruk i januar år 2000.
Stikkord: Mobil