Narvestad Øyvind

Annonse


Epost gir stress

Narvestad ØyvindE-post er stressende
Prosjektsjef for Kontor- og Datamessen, Øyvind Narvestad mener elektronisk post har betenkelige sider.

– Den utstrakte bruken av e-post kan føre til en mer stressende arbeidsdag. E-post er et svært raskt medium som krever raske beslutninger. Vi lever på sett og vis stadig nærmere opp til deadline, sier Narvestad.

Spam er alvorlig
Han mener også at den stadig økende mengden søppelpost folk får i sine elektroniske postkasser er i ferd med å bli et problem.

– Søppelpost, såkalt spam, er et problem som bransjen tar alvorlig. Det er en stor belastning på kapasiteten i nettet, og det er forbrukerne som får størstedelen av regningen i form av tellerskritt, sier Narvestad til nyhetsbyrået Newswire.

Annonse


Store Bror ser deg
New York Times meldte søndag at stadig flere amerikanske nettsider har begynt å samle informasjon om hvem som bruker deres tjenester, og at de samler disse opplysningene i en sentral base.

Registreringen foregår ved hjelp av en liten fil som legges på den enkelte brukers harddisk. Navn, e-postadresse eller opplysninger om kredittkort forblir urørte, men bruken av nettet registreres for at annonsørene skal få en mest mulig personrettet reklame.

I følge den amerikanske avisen deltar blant annet hjemmesidene til Lycos-Tripod og Geocities i registreringen. Begge er tjenester som har nærmere 15 millioner besøk i måneden. Enkelte frykter for at også elektroniske postadresser vil bli registrert og tilbudt for videre salg.

E-post er effektivt
Generalsekretær Per Morten Hoff i Kontor- og Datateknisk Landsforbund (KDL) mener at er en rekke faktorer som forklarer den raske veksten i bruk av elektronisk post.

– E-post er et raskt og uforpliktende medium som ikke krever formelle oppsett slik vanlige brev gjør. Samtidig kan du sende eller svare på e-post når det passer, i motsetning til en telefonsamtale, påpeker Hoff.

Annonse