Arkiv

Annonse


NetCom med trådløs fremtid

ArkivAksjemeglerne og andre representanter for finansbransjen dominerte da NetCom inviterte til presse- og analytikerkonferanse på Hotel Continental i Oslo mandag morgen. Dette var de mørke dressers og himmelblå skjorters dag. Og de fikk det de kom for.

Visjon
Terje Christoffersen har nemlig satset på noe som bare i liten grad var tilstede i Gert Munthes tid i sjefsstolen, nemlig en visjon om mobiltelefonens fremtid, underbygget av markedstall og prognoser som viser at mobiltelefonen vil dominere telemarkedet inn i neste årtusen.

Klar tale
Tallenes tale er klar: Selskapet fikk 20,849 nye abonnenter i 1. kvartal – og enda 20,000 hittil i 3. kvartal, slik at totalen i forrige uke var 473,000 abonnenter. Og disse kundene ringer stadig mer – i juni lå snittet på 150 minutter pr kunde. Dette er det høyeste tall noen gang.

Overskudd, uansett
Resultatet var et overskudd i 2. kvartal på 40,5 millioner, sammenlignet med et underskudd på 103,1 millioner 2. kvartal i fjor. – Og dette tallet skyldes ikke bare at vi har redusert provisjonene til forhandlerne, sier Henning Stene, som er ansvarlig for Finans og administrasjon i NetCom.

Annonse


– Vi ville ha tjent penger selv om provisjonsnivået lå på samme nivå som i fjor, sier han.

Vi snakker med andre ord om et selskap som i sitt femte driftsår faktisk er der det hele tiden har vært meningen det skulle være. Og så kommer fremtiden.

Mulighetene er store
– Vi har fremdeles et stort “upenetrert” mobilmarked i Norge, til tross for en totalpenetrasjon på 42 prosent, sier markedsdirektør Mikal Rohde.- Det gjelder kvinner, ungdom under 20 og “unge eldre” som er vår betegnelse på de aktive pensjonistene. Her har vi store, potensielle kundegrupper, samtidig regner vi også med at overgangen fra fasttelefoni til trådløs vil gjøre at mobiltelefonen om noen få år vil dominere hjemmemarkedet.

– Defor regner vi med at vi i år 2001 vil ha en mobilpenetrasjon på 65 prosent i Norge, noe som sier 2,800,000 abbonnenter. 500,000 av disse vil bruke kontantkort, opp fra 80,000 i dag. Og vi vil se helt nye måter å selge og distribuere telefoner og abonnementer på, sa Rohde.

En plass i analytikernes hjerter?
Så dermed har man fått resultater, og en visjon. Er dette tilstrekkelig til at NetCom kan beholde den plass som selskapet etterhvert har fått i analytikernes hjerter?

Det er det selvfølgelig for tidlig å svare på, for det finnes fremdeles skjær i sjøen. Dette gjelder i mobilmarkedet, hvor Netsystems ønsker å bruke mobiloperatørenes nett og hvor Telia eventuelt vil bygge ut sitt eget.

Mobilmarkedet vil se helt annerledes ut hvis man plutselig får en tredje operatør som pøser ut penger og provisjoner for å få opp abonnenttallet. Og hvis man ser på de små og mellomstore bedriftene, så finnes det også andre, sultne operatører enn NetCom som ønsker å gjøre innhogg i dette markedet. Dessuten er det lite som tyder på at Telenor vil sitte stille og se på at markedsandelene svinner hen.

Fra slagord til virkelighet?
Så NetCom kan på ingen måte slå seg til ro helt ennå. Men selskapet har lenge påstått at “fremtiden er trådløs”. Nå begynner det å se ut som om dette er mer enn bare et lettvint slagord – at det faktisk ligger en hel del i påstanden.

Hvis dette stemmer også om tre-fire år, kan NetCom lett bli børsvinner i årene fremover.

Annonse