Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor tapte bare 1 prosent

1. januar 1998 ble fastnett-telefoni i Norge konkurranseområde. Et halvt år senere oppsummerer Telenor en uventet stor vekst på fatnett-telefoni på hele 16 prosent. Ifølge Morten Neeb i Tele2 har Telenors konkurrenter samlet bare maktet å ta 1 prosent av dette markedet.

Moland.gif
Det var konserndirektør Torsten Moland som kom med opplysningen om den formidable veksten i Telenors fastnettrafikk da han la fram selskapets halvårsresultater i går.

– Ikke dum og doven
– Man skulle tro at fastnettrafikken ville synke med kanskje 16 prosent det første halvåret med frikonkurranse og ikke øke. Hva er forklaringen på den store veksten?

– Telenor har høstet frukten av de systematiske konkurranseforberdende tiltak selskapet har tatt i mange år. Sammen med at vi kan gi kundene noen av Europas laveste priser: Det er forklaringen på at vi holder stillingen og øker trafikken til tross for konkurransen, svarte Moland

– Mange av konkurentene innrømmer at Telenor er flinke. Men de sier også som Tele2 at det skyldes uakseptable samtrafikkpriser og uthalingstaktikk fra Telenor og Post og Teletilsynet?

– Våre samtrafikkpriser er kostnadsbaserte og etter regelverket. Våre konkurrenter hadde kanskje håpet at Telenor skulle gjøre mange feil og være dum og doven. Når vi ikke er det, forventer vi ikke at de regulatoriske myndighetene skal gripe og straffe oss fordi vi gjør jobben vår bra, sa Moland.

Et annet bilde
I et intervju med Telecom Revy denne uken uttalte Morten Neeb at det er ublu samtrafikkpriser, manglende vilje hos Telenor til å sørge for at kundene til konkurrentene trenger å bruke tunge prefix og ingen direkte adgang til aksessnettet som er hovedårsakene til at det ikke er reell konkurranse i fastnettet.

Så forskjellig ser altså konkurranselandeskapet ut avhengig av om man beskuer det fra Universitetsgata 2 (Telenor) eller Olav Helseths vei 6 (Tele2) i Oslo.
Stikkord: Mobil