Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nextel taper fortsatt penger

OSLO: Telenor Nextels satsting på Scandinavian Online (SOL) i Sverige, samt andre datterselskaper, har ført til at Nextel tapte 89 millioner kroner i første halvår. Omsetningen var på 211 millioner kroner.

Ifølge en knapp halvårsmelding heter det seg at underskuddet er på samme nivå som i fjor.

Underskuddet i datterselskapene til Telenor Nextel selskap har faktisk økt med 16 millioner kroner i forhold til samme periode i fjor og er nå på 33 millioner.

Dette skyldes mye satsingen på SOL i Sverige. SOL AB ble 1. juni omstrukturert med ny ledelse og ny eierkonstellasjon, og
Nextels eierandel har blitt redusert til 20 prosent.

16 % av lokal telefontrafikk
Ved utgangen av første halvår var det 195.000 internettabonnement i privatmarkedet samt 2.740 i bedriftsmarkedet.

I følge Telenor Nextel utgjør bruk av Internett nå 16 prosent av den lokale telefontrafikken, heter det i halvårsmeldingen.

Tjener mindre per kunde
I likhet med Telenor Mobil tjener Telenor Nextel nå mindre per kunde enn de har gjort tidligere.

Siden første halvår i fjor har konkurransen i markedet hardnet til, noe som har gitt seg utslag i lavere pris per abonnement og høyere provisjonskostnader.