Hopp til navigasjon Hopp til innhold

IBM danner nytt selskap

OSLO: IBMs nye selskap, sannsynligvis kalt Blue Point, vil utvikle systemer for kundeinformasjon, salg og support, og knytte sammen forskjellige databaser til et enhetlig system som betjenes via «call-center» eller Internett.

Det frittstående IBM-selskapet blir straks den største aktøren i dette markedet. Selskapet tar med seg medarbeidere fra Software Artistry (kundestøtte) og Early, Cloud & Co («call-center»), som IBM tidligere har kjøpt. Dessuten blir IBMs egne utviklere for datatelefoni (Callpath og Direct Talk) med på lasset.

– Det nye selskapet skal lage programvare med integrerte funksjoner for markedsføring, salg, service og support, som igjen knyttes til eksisterende databaser og call-center, sier sjefskonsulent Lars Erik Nygård hos IBM Norge. All kunderelatert informasjon skal gjøres tilgjengelig gjennom forskjellige kanaler.

Høyteknologisk kundekontakt
For næringslivet blir det stadig viktigere å bygge opp og beholde en base av gode kunder gjennom salg, service og support. Customer Relationship Management (CRM) er den benevnelsen som brukes i Amerika og i markedet generelt for denne formen for høyteknologisk kundeinformasjon, salg og service.

Markedet for slike systemer vil vokse med 50 prosent årlig, og det er hard konkurranse om teknologien. Blue Point vil blant annet måtte konkurrere med systemer fra Genesys Telecom, Dialogic og Natural Microsystems.

2 milliarder første år!
IBM har allerede avsatt 500 mann til det nye selskapet som ventes å vokse til over 2.000 medarbeidere i løpet av ett år med en omsetning beregnet til nærmere 2 milliarder kroner!

Blue Point blir som Lotus og Tivoli, organisert uavhengig av IBMs sentrale organisasjon. Selskapet får hovedkontor i Indianapolis i Indiana, og vil bli ledet av den tidligere sjefen for Software Artistry W. Scott Webber.