Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Rask service for mobilen

OSLO: ServicePoints er små miniverksteder som blir plassert ute hos forhandlere av mobiltelefoner. Ericsson ønsker å etablere disse verkstedene verden over for å styrke tilhørigheten hos forbrukerne.

mobilreparasjon
– Hittil har servicearbeid skjedd «bak lukkede dører» ved våre service senter. Nå vil vi at dette skjer i butikkene, på betydelig kortere tid og til lavere pris, sier Robert Paulsson ved Ericsson Consumer Service.

Service over Internett
I en butikk i København, som tilhører mobiltelefonkjeden Unitalk, blir ServicePoint testet. Ved hjelp av interaktiv guiding over Internett, kan selgeren få hjelp til reparasjonene.

– Tidligere sendte vi telefonene til sentrale verksteder, noe som kunne ta opp til tre uker. I dag reparerer vi åtte av ti telefoner selv, og det tar maks 25 minutter, sier Søren Jensen i Unitalk.

Relasjonsbygging
– Vi kan ikke lenger bare konkurrere på design, funksjon og pris. Også det som skjer etter at kunden kjøper en mobiltelefon blir viktig i kampen om kundene, sier Robert Paulsson.

Frem mot år 2000 regner Ericsson med å etablere rundt 10.000 ServicePoints over hele verden.

Konseptet innebærer i praksis at en disk plasseres i butikken. Disken eies av Ericsson og skal ikke koste butikken annet enn å ha folk til å betjene den.
Stikkord: Mobil