Annonse


Tysk hjemmesone i januar

Viag Interkom, hvor Telenor eier 10 prosent, har endelig offentliggjort planene for sitt mobiltelefonnett i Tyskland. Når nettet kommer på luften i oktober, et halvt år senere enn planlagt, vil prisene ikke uventet være lavere enn det konkurrentene tilbyr – og i januar vil selskapet lansere sin «hjemme-sone», som gjør mobiltelefonenen til en direkte konkurrent til den vanlige hjemmetelefonen.

Viags mobilnett, E2, kommer i første rekke til å være konsentrert om de åtte mest folkerike regionene i Tyskland, noe som innebærer at omlag halvparten av befolkningenen kan ha tilgang på E2 i første omang. Prisene vil være inntil 30 prosent lavere enn det konkurrentene ligger på. Det er i dag 3 mobiloperatører i Tyskland: Deutsche Telekoms D1, Mannesmann-gruppens D2 og E-Plus, med kraftleverandørene RWE og Veba som de største eierne.

Ikke nasjonal roaming
Viag hadde håpet å få nasjonal roaming-avtale med en eller flere av de andre operatørene, for at abonnentene skulle kunne bruke telefonene også utenfor E2s dekningsområde. Dette gikk imidlertid ikke, så Viag har i stedet inngått en avtale med sveitsiske Swisscom som gjør at abonnentene opptrer som Swisscom-abonnenter når de ikke nås av E2s nett. Problemet med denne løsningen er imidlertid at pågående samtaler blir brutt og det blir nødvendig å ringe opp igjen når man forlater Viags dekningsområde. Likevel har Viags konkurrenter i Tyskland protestert på det heftigste mot denne ordningen.

Hjemmesone
Viags viktigste salgsargument, i tillegg til de lave prisene, er tilbudet om hjemmesone. Dette er løsningen som gjør at brukerne betaler en pris tilsvarende fasttelefon når de befinner seg i en radius på omlag 500 meter fra hjemmet, slik at de kan la mobiltelefonen erstatte fasttelefonen. Hjemmesone er et begrep som har vært mye omtalt i mobiltelefon-sammenheng, også i Norge. Teknologien her imidlertid ikke vært kommersielt tilgjengelig før dagens generasjon GSM 1800-nett.

Break-even om 2 år
Viag Interkom regner med at E2 vil ha «flere hundre tusen» kunder allerede i løpet av første år. Regnskapsmessig satser man på break even i år 2000. I er D1 størst i Tyskland, med 4,6 millioner brukere. Tilsammen hadde Tyskland omlag 10,1 millioner mobilabonnenter ved utgangen av første halvår, en økning på 29,5 prosent hittil i år.

Annonse