Det er politisk rådgiver Tore Killingland i Samferdselsdepartementet som sier dette til Telecom Revy.
– IT innebærer spennende muligheter for å redusere veikostnadene uten tilsvarende store investeringer, sier Killingland.– Samferdselsdepartementet vil gjerne vite hvilke konkrete produkter norsk næringsliv kan tilby og hvilke utviklingsmuligheter de ser for seg. Vi vil gjerne sammenstille dette med den miljøplanen vi vil offentliggjøre i budsjettet for 1999, sier han.Fleksibel arbeidsstart
Flere arbeidstakere skal oppmuntres til å telependle – én dag eller to i uka. Forholdene må også legges til rette for en mer fleksibel arbeidstid. Ved å la en del arbeidstakerne starte arbeidsdagen hjemmefra, og dermed utsette arbeidsreisen et par timer, vil toppene i rushtrafikken unngås, mener samferdselsministeren.
Annonse
For å nå dette målet må regelverket endres, slik at det oppmuntrer til telependling. Skattereglene for hjemmebruk av arbeidsgiverens datautstyr er en av de reglene man blir nødt til å kikke nærmere på. Arbeidsmiljøloven må sannsynligvis også endres på endel punkter, i følge Killingland.Departementet har også tatt kontakt med Kommunal- og Regionaldepartementet for å gjøre det enklere for ansatte i offentlig sektor å drive fjernarbeid, sier Killingland.De som ikke vil, de skal. Avgifter for kjøring i de travleste morgen- og ettermiddagstimene skal bidra til at bilistene skjønner poenget.
Trafikkstyringssystemet som nå er under installasjon i Groruddalen i Oslo er et eksempel på IT-baserte løsninger som Samferdselsdepartementet har store forhåpninger til.– Ved å investere 30 millioner kroner i utviklingen av trafikkstyringssystemet, håper veimyndighetene å kunne spare de 300 millioner kronene det vil koste å utvide E-6 med ytterligere et kjørefelt, sier politisk rådgiver Tore Killingland.
Annonse