Annonse


Telemonopolet lever fortsatt

Telia-sjefen mener Telenor i dag har et defacto-monopol på teletjenester til privatmarkedet. Telia Norge har forsøkt å trenge seg inn på markedet, blant annet gjennom investeringer på 300-400 millioner kroner i svitsjer og eget telenett. Investeringen er riktignok knyttet vel så mye opp mot satsingen på bedriftsmarkedet, men trafikken til privatkundene er likevel den største volumposten i budsjettet på sikt.

Taper på lokalkunder
– Årsaken til at vi la ned satsingen på fast-telefoni til privatmarkedet er at det så langt viser seg å ikke være lønnsomt. Det er rett som Telecom skriver at Telia taper penger på lokalsamtaler via Telenors nett. Jeg håper dette vil endre seg etter at forhandlingene om nye priser til Telenor er over.

– Lokalsamtalene gir imidlertid ikke oversikt over hele bildet, fordi vi i dag tjener penger på samtaler over lengre distanser. Slik sett er ringemønsteret vi budsjetterte med – fordelingen mellom lokalsamtaler, fjernsamtaler og utenlandstelefoni – etter forventningene.

Dyre kunder
– Problemet er at folk ringer for lite. Av de 132.000 privatkundene som er tilknyttet vår prefikstjeneste er det 75.000 som har slått prefikset kun EN gang. Vi har bare 48.000 kunder som benytter prefikset jevnt, og heller ikke disse ringer tilstrekkelig til at det blir lønnsomhet for oss, slår Telia-sjef Formo fast. Han legger til at Telia Norge like fullt har tatt investerings- og markedsføringskostnadene for å få alle de 132.000 som kunder.

Annonse


Formo konkluderer med at det firesifrede prefikset er en for stor praktisk hindring for folk. De glemmer eller gidder ikke alltid å slå prefikset. Resultatet er dårlig lønnsomhet. Og Formo kan ikke vente til EU-direktivet om fjerning av prefiksene innen år 2000 trer i kraft. – Det blir alt for lenge å vente, sier han.

Forventer lavere priser
Når marginene i tillegg er svært lave på grunn av det Telia mener er for høye innkjøpspriser på formidling av telefonsamtaler over Telenors nett, gir ikke privatkundene lønnsomhet. Den norske Telia-sjefen forventer derfor at samtrafikkforhandlingene vil gi satser som gjør at Telia kan delta i kampen om privatkundene på telemarkedet.

Annonse