Fossen, Håvard

Annonse


Prefikset står for fall

Fossen, HåvardTelia har utsatt satsingen på fasttelefoni for personmarkedet inntil de firesifrede prefiksene er fjernet. Årsaken til dette, er ifølge Telia først og fremst at det er vanskelig å få privatkunder til å slå de firesifrede prefiksene. Dermed blir volumet for lite.

Kan ikke tjene
Det er imidlertid mer sannsynlig at Telia har utsatt satsingen på privatmarkedet, basert på prefiks, rett og slett fordi det ikke er mulig å tjene penger på denne trafikken med dagens samtrafikk-priser til Telenor.

Når en av Telias prefiks-kunder ringer til en av sine venner, vil Telia måtte betale mer til Telenor for samtalen enn de kan belaste prefiks-abonnentene for på regninga.

Eget nett er løsningen
Det landsomfattende nettet til 300 millioner kroner Telia har bygd opp skulle bøte på dette problemet. Telia kan rett og slett få flere kunder som er tilknyttet selskapets eget nett direkte.

Annonse


Da ville en samtale fra en ordinær Telia-abonnent til en Telenor-abonnent koste halvparten av eksempelet over, noe som gir overskudd til Telia på samtalen.

Små marginer
Med dagens ekstremt høye markedsandel for den tidligere monopolbedriften Telenor, sier det seg selv at det vil koste flesk å få privatbrukere til å gå over til Telia, uansett tilbud. Marginene er så små at Telia neppe vil kunne gi privatbrukere tilbud som gir så pass reduserte telekostnader at det oppleves som bryet verdt for brukerne.

Bedriftsmarkedet
I bedriftsmarkedet stiller det seg annerledes, ganske enkelt fordi bedrifter med høye ringevolum naturlig nok også kan få reduserte ringekostnader som merkes på kontoen. Det kan både kundene og Telia – i tillegg selvsagt til de andre Telenor-konkurrentene – tjene på.

Tidligere fjerning av prefiks?
Ifølge Aftenposten håper administrerende direktør Roald Ekholdt i Post- og teletilsynet at prefiksordningen skal være fjernet før fristen 1. januar 2000.

Annonse