Annonse


Gjelsten & Co i teknokamp

Topplederne er blant annet ute etter å påvirke behandlingen av revidert nasjonalbudsjett i Stortinget i dag fredag.

Kritikk
I annonsen heter det blant annet:

”Etter vår oppfatning har en langvarig neglisjering av norsk naturvitenskapelig forskning og høyere teknologisk utdanning ført til en erodering av selve grunnlaget for vårt kunnskapsbaserte næringsliv”.

Ledere
15 toppledere og selskap står bak annonsekampanjen i landets største aviser.

Annonse


Disse er: Bjørn Rune Gjelsten (Aker RGI), Egil M Ullebø (Borregaard), Jan T. Jørgensen (Kongsberg Gruppen), Tore Talseth (Nycomed Imaging), Roar Andersen (Den norske stats oljeselskap), Bjarne Aamodt (Alcatel), Øyvind Sørli (Elkem), Tore N. Sørensen (Kværner), Roar Arntzen (Sintef), Oddvar Hesjedal (Telenor FoU), Roy Vardheim (Borealis), Kjell Bendiksen (Institutt for energiteknikk), Hans Olav Thorsen (Navia), Didrik Schnitler (Saga Petroleum) og Erik Thorsen (Tomra System).

Ansvar
Topplederne mener regjering og Storting har ansvar. De krever langsiktig satsing på kompetanseoppbygging og forskning, samtidig som de frykter at ”politiske strakstiltak vil bli løse slag i luften”.

Budsjett
De viser blant annet til at det i revidert nasjonalbudsjett er foreslått å kutte bevilgningene til næringsrettet forskning og utvikling med 50 millioner kroner.

Toppledernes ber også politikerne rette opp mangelfull satsing på teknologisk forskning og utdanning i statsbudsjettet for neste år.

Annonse