Hermansen 9/6

Annonse


Sanselig fra Hermansen

Hermansen 9/6– IP-telefoni er den tredje generasjonen telefoni. De to første var tradisjonell telefoni på faste linjer og den neste mobil-telefonene. Mobiltelefoni ga brukerne bevegelsesfrihet, mens IP-telefoni gir mulighet til å ta i bruk alle sanser. Ikke bare blir det mulig for folk å jobbe sammen og dele dokumenter over store avstander. De blir også i stand til å se hverandre samtidig, sa Hermansen til 550 tilhørere fra 45 land på VON-konferansen.

Kvaliteten – en utfordring
Telenors utfordring er å gi kundene samme kvalitet på IP-telefoni som de er vant til fra ordinær telefoni, mente Hermansen, og understreket viktigheten av at konsernet har opprettet en egen forrretningsenhet – Telenor Nextel – som tar seg av Internett.

– Hos mange tradisjonelle teleoperatører vil IP-telefoni kannibalisere selskapets tradisjonelle salg av tellerskritt. Dette ønsket vi å unngå. I internett-verden trengs innovativ hurtighet. Det kan være vanskelig å få til om beslutningsprosessene og intern konkurranse med seg selv blir framtredende.

Telenor Nextel har i følge Hermansen 190.000 internett-kunder, noe som gjør selskapet et en av de tre største i Europa.

Annonse


Sammensmeltning
– Telenor kunne forblitt en tradisjonell leverandør av fast telefoni. Dette ville blant annet hindret oss i å delta i de mest lukrative markedene som nå oppstår. Drivkreftene i utviklingen nå er liberalisering, globalisering og sammensmeltningen av telekommunikasjon og datakommunikasjon, sa Hermansen

– Vi valgte å utforske mulighetene i den nye telekom-virkeligheten. Vårt mål er å beholde en stor markedsandel i Norge og Norden, i tillegg til å være en aktiv internasjonal spiller i telebransjen, sa Hermansen for å forklare hvorfor Telenor er en av de fremste teleoperatørene når det gjelder å ta i bruk ny teknologi.

Annonse