Jacobsen, Alice

Annonse


Ingen toll uten IT

Jacobsen, AliceDet snakkes mye om at IT ikke er til noen hjelp i arbeidslivet. Sist ute var gammel-gründeren Une Amundsen med sine kommentarer om at IT fører til mer plunder og heft enn enklere arbeidsdager for folk flest. Slik er det ikke i Toll- og avgiftsdirektoratet.

– Vi er totalt avhengige av at datasystemene våre fungerer. Når strømmen går mister vi muligheten til å gjøre våre primæroppgaver. Vi har selvsagt tatt alle sikkerhetsforanstaltninger, med døgnbemannet IT-avdeling. Dette fordi IT for oss er selve nervesystemet i organisasjonen, sier avdelingsdirektør Alice Jakobsen i Toll- og avgiftsdirektoratet .

1500 PCer i nett
Hun er uforstående til at IT ikke gir effektiviseringsgevinst og letter arbeidet til folk.
– Vi har en aktiv rolle til ny teknologi og stiller strenge funksjonelle krav til våre løsninger. Det viktigste er at løsningene fungerer til de oppgaver de skal løse.

35 avgifter
– IT brukes i alle ledd til å løse våre oppgaver som blant annet er å kreve inn avgifter. Hver avgift har sin egen logikk. Vi krever nå inn 35 ulike avgifter for staten. Totalt gir disse avgiftene 110 milliarder kroner til statskassen, sier hun.

Annonse


– Dersom denne jobben skulle vært gjort på papir på gammelmåten hadde det vært umulig. Ikke bare ville vi gjort et stort innhogg i skogen for å tilfredsstille vårt papirbehov, vi ville også hatt behov for en adskillig større arbeidsstyrke enn dagens 1.700 stillinger. Samtidig ville næringsliv og publikum fått en vesentlig dårligere service.

Kontroll
– Vi er i ferd med å anskaffe et nytt datasystem for å styrke personkontrollen ved grenseovergangene. Fastsettelse, innkreving og regnskapsfunksjoner foregår også etter komplekse systemer. I den grad det er mulig bruker vi standardløsninger, men mye av jobben i etaten krever spesialløsninger.

Totalt er ca. 1.500 PCer koblet i vårt nett. Bærbare PCer brukes mot nettet vårt via GSM-telefoner av tollere i felten. De som jobber ved utestasjonene våre har ISDN-tilknytning.

Elektronisk fortolling
– Vi sparte ca. 200 årsverk ved å innføre elektronisk fortolling. Mange årsverk ble i sin tid overført til kontrollsiden. Nå foregår en fortolling som tidligere kunne ta en hel arbeidsdag i løpet av ca. ti minutter, sier hun.

– I fjor gikk 4.2 millioner fortollinger via datakommunikasjon. I underkant av tre prosent av fortellingene foregår manuelt. Data fra det elektroniske fortollingssystemet TVINN danner blant annet basis for innkreving av merverdiavgift på importerte varer.

Det norske TVINN-systemet har oppnådd internasjonal anerkjennelse. Nå er Russland i ferd med å lage sitt fortollingssystem etter modell av norske TVINN. Vi har hatt mange delegasjoner fra utlandet for å se på systemet, sier hun.

Annonse