Annonse


Dyrere mobiltelefoner

– Vi mener det er nødvendig å skille mellom elektroniske feil i for eksempel et kjøleskap og en mobiltelefon, sier adm. direktør i Leverandørforbundet Knut Olav Christensen til Telecom Revy.

Bærbare produkter er langt mer utsatt for slitasje og uhell og kan ikke sammenlignes med et produkt som står i ro. Christensen understreker at de allerede er i gang med en diskusjon omkring dette.

Konsekvenser
Produsentene plikter å ha reservedeler og komponenter til mobiltelefonene i ett visst antall år.
– Hvis dommen viser seg og også omfatte mobiltelefoner plikter produsentene å reparere ødelagte telefoner. Kunden skal ikke lide, sier Christensen.
Økte kostnader for produsentene betyr dyrere mobiltelefoner for deg og meg.
– Samtidig vil stadig økt antall solgte enheter kompensere for noe av dette, men til syvende og sist vil det likevel være forbrukeren som må betale, sier Christensen.

Annonse