Vibeke Pettersen

Annonse


Dom kan gi dyrere mobiltelefoner

Vibeke PettersenDommen kan få store konsekvenser, melder Telecom Revy.
En fillesak om hvem som skulle betale for en reservedel til 80 kroner kan få store konsekvenser for mobilbrukere. En nylig avsagt høyesterettsdom slår nemlig fast at forbrukere kan forlange at viktige tekniske komponenter skal vare i fem år.
Dommen slår fast retten til gratis reparasjon av enkelte komponenter i såkalte varige forbruksvarer i samme periode.

– Dette gjelder i prinsippet også mobiltelefoner. Hvis telefonen ikke lar seg reparere er utgangspunktet at kjøperen skal ha en ny telefon eller heve kjøpet, sier leder for juridisk avdeling, Bjørn Erik Thon, i Forbrukerrådet.
Hvis resultatet bli at kjøpet heves kan selger kreve at mobiltelefonen leveres tilbake og et fradrag for tiden telefonen har vært i bruk.

Selgeren har ansvaret
Et annet viktig prinsipp som slås fast i dommen er at en større del av bevisbyrden nå skal ligge hos selger.
– Selgeren av en mobiltelefon vil nå ha aktiv bevisførelsesplikt og kan ikke skyve dette over på en uprofesjonelle part, sier Thon.
Dette innebærer at selger ikke kan skylde på for eksempel manglende vedlikehold. Han må selv undersøke hvorfor og hvordan feilen kan ha oppstått.

Dyrere telefoner
Thon er ikke redd for at mobiltelefoner kan bli dyrere som følge av denne dommen.
– Dette ser vi ikke på som noe problem. Det er bedre at mange mobilkjøpere betaler litt mer, enn at en enkelt uheldig kjøper skal måtte bære hele kostnaden hvis telefonen går i stykker, sier han.

Annonse