Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dagbladet med annonsenett

OSLO: Dagbladet har inngått et samarbeide med det svenske medieselskapet Marieberg. Avtalen sikrer at annonser kan publiseres både på nettsidene til Dagbladet og til den svenske storavisen Dagens Nyheter.

Dagbladet melder at de ser på dette som en satsing på fremtiden.
– Vi ser en klar trend til et tettere og mer forpliktende samarbeide mellom aktører på nettet. Derfor tok vi initiativ til dette samarbeidet, sier markedssjef Martin Aarestrup i Dagbladet.

I følge en melding fra avisen kommer samarbeidet som et svar på fusjoner og krysseierskap på det nordiske markedet.

Mer annonsering
– Annonsering på Internett kommer fortsatt til å ha en kraftig tilvekst i 1998. Vi ser allerede i dag en større interesse for de av våre kunder som har Norden som marked, sier adm. direktør Peter Bergström i CIA Interactive.

I følge NetCheck hadde DN i mars 1.449.286 oppslag på sine sider på nettet. Dagbladet har tredoblet sin trafikk det siste året. I følge Norsk Gallup har Dagbladet 55.000 daglige lesere av sin nettavis.

Konkurrenter
Marieberg er et mediekonsern som eier flere aviser og også har satset på det elektronisk nyhetsformidling med nyhetskanalen ”25 timmar”. Kvalitetsavisen Dagens Nyheter og tabloidavisen Expressen er selskapets to mest leste aviser. Schibsted har tidligere kjøpt seg inn i den konkurrerende avisen Aftonbladet.