AR- og VR-opplevelser i nettleseren blir stadig mer tilgjengelig – blant annet har det nå blitt vanlig å benytte seg av slik teknologi når reklamebyråer designer kampanjer for kommende produkter.
Store selskaper som Sony har brukt AR for å markedsføre «Spider-Man: Into the Spider-Verse», og DreamWorks og Universal Pictures har gjort det samme for henholdsvis «First Man» og «She-Ra».
Men slik opplevelser kan nå bli ødelagt av Apples nye personverninnstilling for Safari i iOS 12.2-betaen.
Blokkeres som standard
Betaen blokkerer nå som standard tilgang til data fra bevegelser og orientering i iOS-versjonen av Safari. Det betyr i praksis at VR og AR ikke fungerer lenger.
Annonse
Du må manuelt aktivere funksjonen kalt «Motion and Orientation Access» i Safaris innstillinger hvis du likevel vil tillate slikt innhold.
Frykter ødelagte nettsider
Nettstedet DigiDay har vært i kontakt med flere VR- og AR-utviklere som nå forventer at endringene vil ødelegge funksjonaliteten på nettsidene deres.
Selv om funksjonaliteten kan skrus på er utviklerne bekymret for at den ekstra jobben brukeren må gjøre, kan være nok til å enten ødelegge opplevelsen, eller at brukeren ikke forstår hvordan gjøres. Et spørsmål er dermed om man kan få beskjed via en popup-melding dersom nettsiden oppdager at personen bruker Safari.
Var dette årsaken til at Apple gjorde det?
Årsaken til at Apple har gjort denne endringen kan være et resultat av en artikkel i Wired i fjor. Der ble det nemlig stilt spørsmålstegn rundt det faktum at tusenvis av nettsider bruker ulike script som henter data fra telefonens bevegelsessensorer uten at brukeren har tillatt det.
Fra et personvernsperspektiv er dette gode nyheter, men det kan ha sine baksider. Spesielt for utviklere som vil gi brukere AR-opplevelser i nettleseren.
Kilde:
Digiday
Annonse