apple app betaling
Apple tillater alternative betalingsløsninger på iPhone, men tar likevel nesten 30 prosent og sender kundene via nettside for å betale.

Annonse


Omtaler Apples endring som en farse

“Apples App Store-retningslinjer lar nå amerikanske utviklere koble til eksterne betalinger. Apple tar imidlertid fortsatt en andel på 27 prosent, så det er i hovedsak ingen forskjell for utviklere når de har betalt gebryrene et annet sted. For en farse.”

Dette er saken

Slik oppsummerer The Verge-journalist Tom Warren endringen Apple har gjort, men som altså ifølge ham ender med samme endelikt for utviklerne – årsak: Apple tar fremdeles 27 prosent. Derfor påpeker Warren at det egentlig ikke spiller noen rolle, i det minste ikke når det gjelder pengeprosenten.

Og selv om Apple nå gjør det mulig for iPhone- og iPad-utviklere å lenke til nettsider med alternative betalingsmåter, er ikke Epic Games fornøyde. Årsaken er det overnevnte, altså avgiften på 27 prosent – Apple forklarer:

“Apples provisjon vil være 27 prosent på inntektene du tjener fra salg (“transaksjoner”) til brukeren for digitale varer eller tjenester på nettstedet ditt etter en kobling ut (dvs. de trykker på “Fortsett” på systeminformasjonsarket), forutsatt at Salget ble igangsatt innen syv dager, og de digitale varene eller tjenestene kan brukes i en app. Dette inkluderer (a) gjeldende avgifter og (b) eventuelle justeringer for refusjoner, tilbakeføringer og tilbakeføringer. For automatisk fornyelse av abonnementer, (i) et salg initiert, inkludert med en gratis prøveversjon eller tilbud, innen syv dager etter at en utkobling er en transaksjon; og (ii) hver påfølgende automatisk fornyelse etter at abonnementet er startet er også en transaksjon.]”

Må rapportere til Apple

I tillegg må utviklere som bruker lenker til alternative betalingsmåter en rapport til Apple 15 kalender-dager etter slutten av hver kalendermåned. Tim Sweeney, Epic Games-sjefen, varsler på X at selskapet vil bestride Apples endring, som han mener er “bad faith,” i tingretten. Utviklere må til og med rapportere inn til Apple om de ikke har tjent penger fra tredjepartsbetalingsløsninger.

Sjefen påpeker også at “Apple krever at utviklere åpner en generisk nettleserøkt, noe som tvinger brukeren til å logge inn på utviklerens nettside igjen for å foreta et kjøp. Og på grunnet #2, vil brukerne måtte søke på nytt etter den digitale varen de ønsket å kjøpe.” Nå Sweeney nevner punkt to, er det referansen til at brukere som vil nytte alternative betalingsløsninger, vil måtte bruke nettleseren; altså er ingenting bygget inn i App Store.

Annonse