Xiaomi SU7
Xiaomi skal snart avsløre SU7-serien med el-biler i Kina.

Annonse


Fra mobiler til biler

Xiaomi SU7 og Xiaomi SU7 Max er det kinesiske selskapets første biler.

HyperOS forener ikke bare programvare-plattformen, men visstnok også estetikken

For de aller fleste er Xiaomi kjent som mobil-produsent, men nå entrer de elbil-markedet. En ting er at det er veldig spennende et selskap som til nå har spesialisert seg i mindre forbrukerteknologi entrer en delvis ny bransje, noe annet veldig spennende er at det er selskapets HyperOS som er den underliggende programvare-motoren.

Xiaomi 14 og 14 Pro er nemlig de første mobilene som bruker OS-et, og nå kommer det altså til SU7, Max og en Pro-utgave av samme serie.

Dette vet vi

Det er foreløpig snakk om en lekkasje fra myndighetenes regulatoriske databaser i Kina – det er landets Nærings- og informasjonsdepartementet som har avslørt bildene. Vi forventer derfor at produsenten drar duken av bilene snart. Det er BAIC Group som har fått jobben med å produsere bilene.

SU7 har en topphastighet på 210 km/t, mens Max er langt kjappere med 262 km/t. Vekta er respektive 1,980 kg og 2,205 kg. Annen interessant informasjon er størrelsen på Xiaomi SU7 som måler 4,997 x 1,963 x 1,455 mm (1,440mm uten LiDAR-sensor). RWD-utgaven har 220kW motor, og AWD-en kommer med et to-motor-oppsett med 275kW og 220kW.

Annonse