Volvo EX30
Volvo er klare til å lansere EX30 i år. Neste år kommer det en "cross country"-modell. Alle bilder: Trond Bie/ITavisen

Annonse


Vi har sittet i den

Volvo håper å selge gigantisk eksemplarer av EX30, deres nye lille SUV.

Tror markedet vil kunne mettes med nok biler

Vi håper å kunne test-kjøre i løpet av høsten, men før det skjer avholdt produsenten en pressekonferanse i Oslo for offisielt å dra duken av selskapets store håp. Vi har ikke hatt mye tid med bilen selvsagt, men vi har tatt på den og sittet i den noen minutter.

En grundig gjennomgang er umulig med så lite tid og så mange ivrige journalister, men med en såpass presset pris og en størrelse som nok vil være attraktiv for mange, er denne bilen litt ekstra interessant. Volvo ville selvsagt ikke avsløre produksjonstall, men vi erfarer at selskapet har nok biler til å imøtekomme markedet. Det er hva vi leste mellom linjene.,

EX30 er vår minste SUV noensinne, men slår samtidig Volvo-rekorder i både karbonavtrykk og ytelser. I tillegg har den skikkelige SUV-egenskaper, med god lagringsplass, høy bakkeklaring, lang rekkevidde og flere av våre mest avanserte sikkerhetssystemer.

Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef, Volvo Cars.

Selskapet har også avslørt det kommer en “cross country”-modell i løpet av 2024:

“Cross Country-versjonen vil komme med en rekke skreddersydde detaljer, som høyere bakkeklaring, 19 tommers sorte hjul eller 18 tommers hjul med spesiallagde dekk. Bilen vil også få utvendige sølvfargede og svarte designdetaljer gjenkjennelig fra tidligere Cross Country-modeller, samt et lite svensk flagg på siden av panseret.”

Annonse


Volvos adm. dir. i Norge, Rita Kristin Broch, drar duken av bilen for å markere Norges-startskuddet:

La oss først oppsummere de ulike modellenes ytelse:

  • Tre ulike modellvarianter; bakhjulsdrevne Single Motor og Single Motor Extended Range, samt firehjulsdrevne Twin Motor Performance
  • Single Motor-variantene: samlet ytelse på 200 kW/343 Nm/272 hestekrefter og gjør 0-100 på henholdsvis 5,7 (Single Motor) og 5,3 (Single Motor Extended Range) sekunder
  • Kraftpakken Twin Motor Performance har en ytelse på 315 kW/543 Nm/428 hestekrefter. Den gjør 0-100 på 3,6 sekunder, og er dermed historiens raskest akselererende Volvo.

Rekkevidde og lade-hastigheter:

  • Single Motor-varianten har et batteri på 51kWh (netto 49kWh), som gir en foreløpig estimert rekkevidde på inntil 344 km
  • Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance har et batteri på 69 kWh (netto 64,5kWh), med estimert rekkevidde på inntil henholdsvis 480 og 460 km
  • Bilene er klargjort for DC-lading opptil 134 kW (Single Motor) og 153 kW (Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance). På en hurtigladestasjon kan batteriet lades fra 10-80 prosent på rundt 26 minutter.

Her er samtlige priser med og uten pakker:

  • Single Motor Core: 321 900 kroner – Plus: 351 900 kroner
  • Single Motor Extended Range Core: 366 900 kroner – Plus: 396 900 kroner – Ultra: 426 900 kroner
  • Twin Motor Plus: 421 900 kroner – Ultra: 451 900 kroner
  • EX30 Single Motor: Startpris på kr. 321.900,- ved kjøp og 6290,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 7290,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.
  • EX30 Single Motor Extended Range: Startpris på 366.900,- ved kjøp og 6.690,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 7.690,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.
  • EX30 Twin Motor Performance: Startpris på 421.900,- ved kjøp og 7.290,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 8.290,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.

Bilen kommer i tre ulike utstyrsnivåer; Core, Plus og Ultra, der standardutstyret i Core inkluderer LED hovedlys, parkeringssensorer bak, infotainmentsystem fra Google, samt flere av Volvos nye sikkerhetssystemer, blant annet et nytt førervarslingssystem som følger med på sjåføren og varsler hvis hen er trøtt eller uoppmerksom.

Volvo

Sikkerhet

Bilene kan leveres med tre ulike pakkevalg avhengig av hvilken modell man velger, og her kommer også sikkerhetssystemene inn: “blant annet er bilen utstyrt med et døråpnings-varsel som varsler deg når du skal åpne døren foran en forbipasserende syklist eller annen trafikant,” forklarer Volvo.

Det er også implementert et nytt førervarslingssystem, og dette er med i alle pakkene: “Systemet består av detektorer i rattet, samt en spesiell algoritme-drevet sensor plassert bak rattet som registrerer øye- og ansiktsbevegelser rundt 13 ganger i sekundet. På denne måten vil bilen forsøke å forstå om du er distrahert, trøtt eller på annen måte uoppmerksom, selv om du kanskje ikke er klar over det selv”, forklarer produsenten og legger til:

“Bilen har også flere nye løsninger for å beskytte sjåfør og passasjer ved en kollisjon, blant annet styrking av sikkerhetsburet, A-, B- og C-stolpene, taket, samt en ny sidekollisjonspute på innsiden av førersetet, designet for å redusere hode- og brystskader ved en kollisjon fra siden.”

EX30 har en kontekstuell brukeropplevelse, med én 12,3 tommers senterskjerm, som gir en smartere, forenklet og mer fokusert kjøreopplevelse. Bilen er også utstyrt med en rekke smarte lagringsløsninger, samt en lydplanke som dekker hele bredden av dashbordet, den første av sitt slag i en bil. Lydplanken er inspirert av hjemmelyd-design. Den samler flere høyttalere i én planke og fyller hele kupeen med førsteklasses lyd.

Volvo

Design

Man vet man kommer til med en slik bil: mindre beinplass enn en “vanlig” SUV, også bak. Det sier seg selv, men Volvo har gjort sitt for å passe på at man har plass til tingene sine. Blant annet ved å gjøre oppbevaringsrommene i dørene så store som de mener er mulig.

I konfigurasjonen av Volvo EX30 har man valget mellom fire forskjellige romtemaer, alle med hvert sitt uttrykk og fokus på bærekraft. Ett av rommene er i denim, og er laget med avfallsprodukter fra denimens resirkuleringsprosess. Andre tilgjengelige materialer er resirkulert plast laget av avfallsprodukter som gamle vindusrammer og rulleskodder, lin, en fornybar fiber utvunnet fra linfrøplanter og ullblanding med 70 prosent resirkulert polyester og et strikket setemateriale som inkluderer resirkulert plast.

Volvo

Du vil også finne plast her og der, inkludert i deler av døren. Midtkonsollen kan ikke åpnes på topp, men skjuler i stedet to skuffer i begge ender, for de i front og de bak.

Vi kommer tilbake med testkjøring senere i høst der vi spesielt ser frem til å finne ut om den er stor nok for en familie.

Nøkkeltalle for Volvo EX30 (alle data er preliminære): 

  • Dimensjoner (L x B x H): 423 cm x 183 cm (uten speil) x 155 cm
  • Akselavstand: 2650 mm
  • Bakkeklaring: 165 mm
  • Seter: Fem
  • Motorytelser:
    • Single Motor/Single Motor Extended Range: 200 kW, 272 hk, 343 Nm. Bakhjulstrekk
    • Twin Motor Performance: 315 kW, 428 hk, 543 Nm. Firehjulstrekk
  • Akselerasjon 0–100 km/t:
    • Single Motor: 5,7 sekunder
    • Single Motor Extended Range: 5,3 sekunder
    • Twin Motor Performance: 3,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)
  • Batteri:
    • Single Motor: 51 kWh (brutto), 49 kWh (tilgjengelig)
    • Twin Motor Performance: 69 kWh (brutto), 64 kWh (tilgjengelig)
  • Estimert forbruk:
    •  
    • kWh/100km
    •  Twin Motor Performance: 16,3 kWh/100km
  • Rekkevidde**:
    • Single Motor: Inntil 344 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
    • Single Motor Extended Range: Inntil 480 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
    • Twin Motor Performance: Inntil 460 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
  • Maksimal ladeeffekt: 134 kW (Single Motor) og 153 kW (Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 26 min,
  • Bagasjerom: 318 liter bak andre seterad, inkludert 61 liter under gulvet. Frunk 7 liter.
  • Levering: De første bilene estimere å ankomme Norge i første kvartal 2024.

Annonse