Analytiker-tall peker i retning negativ utvikling for Netflix og Apple TV+.
Tror Disney+ kan tape tredjeplassen i USA
Ikke bare mistet Apple TV+ global markedsoppslutning i fjor, men veksten går nå også tregere i USA. Dette samtidig som Netflix har mistet 1.-plassen i Nord-Amerika. Det er nesten ikke vekst for Apples strømme-tjeneste med seks prosent av det amerikanske markedet. Samtidig så vokser andre, og det er selvsagt ikke bra for Apple.
Prime Video var fremdeles den største strømmetjenesten i USA i første kvartal. Paramount+ gikk forbi Apple TV+ etter et solid inntjeningskvartal, men følger fortsatt etter de større aktørene. Samtidig er Disney+ og HBO Max låst i en tett kamp om tredjeplassen, men etter å ha mistet abonnenter i første kvartal, kan Disney+ snart tape spurten.
JustWatch
For det er Amazon som dominerer i USA, per JustWatch sine oppdaterte tall som viser at grunnet svak utvikling, så er Apple TV+ på sisteplass:
- Amazon Prime Video: 21 prosent
- Netflix: 20 prosent
- Disney+: 15 prosent
- HBO Max: 14 prosent
- Hulu: 11 prosent
- Paramount +: 7 prosent
- Apple TV+: 6 prosent
- Andre: 6 prosent
OPPDATERT: Den gigantiske strømme-tjenesten lanseres 23. mai
Netflix kan miste førsteplassen til Disney+
Vi har også tall for Norge fra JustWatch, men merk at disse er fra fjerde kvartal 2022. Vi ser her at Netflix fremdeles er kongen, etterfulgt av Disney+ på en solid andreplass. Viaplay tok tredjeplassen vinteren i fjor og HBO Max er på fjerde. Prime Video er langt mindre i Norge enn i USA grunnet en mindre innholdskatalog.
Annonse
Som poengtert av JustWatch:
“Disney+ viser en utrolig vekst i 2022, og vokste mest med over tre prosent. HBO Max og Prime Video hopper også på trenden, hver med to prosent+ ved slutten av året. Endringen påvirker Sumo TV og Viaplay negativt mest, med henholdsvis minus en prosent og minus to prosent tap.”
Vi mangler Apple TV+-tall for Norge og har samtidig forespurt JustWatch for oppdaterte Norges-tall.
Annonse