forsikringpåelsparkesykler
Fra 1. januar 2023 må også privatpersoner ha ansvarsforsikring på sin el-sparkesykkel.

Annonse


Fra torsdag er disse el-sparkesyklene ulovlige

“Fra 1. september må alle elsparkesykler for utleie ha lovpålagt ansvarsdekning for motorvogn,” melder If. Nå kan bransjen juble over å kunne selge en ny type forsikring.

Må dekke personskader på fører og tredjeperson

Men dette betyr også at de sparke-syklene som ikke er forsikret, jo også er ulovlige å bruke.

Myndighetene melder at det er ansvarsforsikring som er kravet, og at endringen trer i kraft 1. september i år for utleie-kjøretøy og fra 1. januar 2023 for privateide. Loven gjelder “små elektriske kjøretøy” som nå altså omfattes av bilansvarsloven.

Selv om vi ønsker en strengere regulering av bruk av elsparkesykler, har vi så langt ikke vurdert behov for økning i satsene for forenklet forelegg. Derfor gjør vi nå små justeringer i forskriftene slik at regelbrudd begått med små elektriske kjøretøy beholder dagens satser for forenklede forelegg.

Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister.

Kan bli dyrt

If sier i pressemeldingen at de lager nye forsikringsprodukter for privatpersoner som eier elsparkesykkel “og andre små elektriske kjøretøy.” Forsikringsselskapet sier de vil ha disse produktene klare i løpet av høsten før loven trer i kraft for privatpersoner 1. januar neste år.

Sigurd Clementz fra If advarer mot at mange vil kunne bli overrasket over at det blir dyrere å forsikre elsparkesykkel “enn hva folk kanskje tror”:

Men prisen blir nok høyere enn hva folk kanskje tror ut fra hva en elsparkesykkel koster i innkjøp. En ansvarsforsikring på motorvogn dekker blant annet personskader på fører og tredjeperson, med ubegrenset erstatningssum oppad. Ved tingskade på tredjepart er øvre grense 100 millioner kroner. For eksempel at et dyrt, offentlig bygg eller hotell får store brannskader eller brenner ned til grunnen.

Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef, If.

Annonse