ioniq6ibilder
Hyundai bruker ukene før verdenspremieren neste uke å skryte om Ioniq 6 sitt design både på innsiden og utsiden. Alle spesifikasjoner får vi vite under verdenspremieren i juli.

Annonse


Se hva Hyundai har gjort med Ioniq 

Ioniq 6 omtales av Hyundai som en “Electrified Streamliner, takket være bilens strømlinjeformede og aerodynamiske design. Bilen gjør også nytte av en rekke bærekraftige materialer som reflekterer fremtidens elektriske verdier.”

Vi får vite mye mer neste måned

Selskapet snakker nærmest kun om design, og bittelitt om luftmotstand i den ferske pressemeldingen, men lover altså en full avsløring under verdens-premieren neste måned.

Ioniq 6 har en strømlinjeformet typologi og et gjennomtenkt kokongliknende interiør som til sammen skaper en silhuett som er elbilfremtiden verdig. Det overordnede designtemaet kalles Ethical Uniqueness, og speiler Hyundais kundeorienterte forpliktelse til både energieffektivitet og bærekraftig ansvarlighet.

Hyundai

– IONIQ 6 kobler en følelsesmessig sammenheng av funksjonalitet og estetikk, sier toppleder og president for Hyundai Design Center, SangYup Lee.

Designer for å øke benplassen

Rent praktisk er det også gjort forbedringer her for å maksimere plass og design av interiøret ved å “strekke kupéen både forover og bakover, har bilen fått en unik strømlinjeformet silhuett og et romslig interiør.”

Annonse


Selskapet sier også at deres el-plattform E-GMP (“(Electric-Global Modular Platform”) sørger for å kunne strekke interiøret både forover og bakover og derfor øke benplassen og romsligheten.

“I likhet med IONIQ 5 gir plattformen et helt flatt gulv i IONIQ 6, noe som bidrar kraftig til følelsen av svært god plass.”

Bilen har et modulært skjermgrensesnitt med to 12’’ skjermer som er integrert i interiøret:

Skryter av lav luftmotstand

Dette med lav luftmotstand er naturligvis veldig viktig for elbiler, og ifølge Hyundai har de gjort store fremskritt her med en “luftmotstandskoeffisient på bare 0,21”.

Produsenten har fått til dette med en lav front, aktive luftinntak, redusert hjulmellomrom, “og muligheten for smale digitale sidespeil.”

“I tillegg har bilen aerodynamiske elementer som den elliptiske og vingeinspirerte spoiler-wingleten, båthaledesign, og luftstrømsprofiler. Under bilen har man oppnådd økt aerodynamikk ved å dekke til hele undersiden, optimalisere deflektorene og å redusere mellomrom i hjulbuene,” forklarer Hyundai i pressemeldingen.

IONIQ 6 har også over 700 integrerte parametriske piksler i designet, blant annet i hovedlykter, baklysene, sensorer, rundt luftventilene og i senterkonsollen. Alt for å forsterke og understreke IONIQs unike identitet.

Hyundai

Hyundai avslutter med å love “fulle spesifikasjoner, samt hvilke smarte nyttefunksjoner og avanserte teknologier bilen byr på”, neste måned.

Annonse