brave-og
Brave-nettleseren appellerer til de som verdsetter personvernet sitt.

Annonse


Nettleseren Brave gjør det veldig bra, og det er ikke uten grunn

For første gang kan nettleseren Brave melde at de har bikket 50 millioner aktive brukere.

Deler ikke personlig data

Brave-nettleseren er målrettet mot brukere som ønsker å ivareta sitt personvern, med oppstart for få år tilbake og Chromium som fundament, på samme måte som Google Chrome, Microsoft Edge og flere andre populære nettlesere. Det Brave gjør annerledes er at de avstår fra å samle inn informasjon på søkene du har foretatt, og at de ikke deler personlig data eller data som ellers er av identifiserende karakter, med tredjepartsselskaper.

Dette påpekes som grunnen til at stadig flere rømmer fra de veletablerte nettleserne og til Brave. For femte år på rad kan selskapet melde at de har doblet det aktive brukerantallet på basis av år-til-år. I 2020 hadde de 24,1 millioner aktive brukere i løpet av en måned, mens samme nøkkeltall for 2021 viser 50,2 millioner brukere.

De melder samtidig at mobilappen deres er lastet ned over ti millioner ganger, og at de på det beste har målt 15,5 daglig aktive brukere på nettleseren.

Annonse


– En enorm milepæl

Selskapet bak nettleseren forteller at de har brukt et år på å utvide økosystemet og involvere seg ytterligere med partnere som de deler visjonen sin med.

“Å passere 50 millioner brukere er en enorm milepæl for selskapet vårt. Det er også en bekreftelse på den globale bevegelsen som er på gang, ledet av brukere som oppsøker alternativer til overvåkings-økonomien.”

Brendan Eich, CEO og grunnlegger av Brave

Eich forteller at de har som mål å doble denne veksten igjen i 2022, i tillegg til at de ønsker å samhandle i større grad med brukerne som ønsker en personvern-rettet måte å surfe på nettet.

Annonse