Aion S
Aion hevder å lade like hurtig som fossilene fyller tanken.

Annonse


Kinesiske Aion med 0 til 80 prosent lading på åtte minutter

Den kinesiske elbil-produsenten GAC Aion viste frem sin nye ladeteknologi som i hastighet ikke skiller seg fra å fylle opp bensintanken. 3C- og 6C-versjoner av teknologien er lynrask og skal ikke skade batteriet – og den kommer allerede i deres neste modell, Aion V.

Hittil usette ladehastigheter

Aion er elbildivisjonen av Guangzhou Automobile Corporation (GAC) Group. De har så langt produsert fire elbiler. En av dem, GAC Aion S, vakte oppmerksomhet da det ved lanseringen ble hevdet at den “overgikk” Tesla.

Aion innledet 2021 med å annonsere sin kommende Aion V SUV som får et batteri med hittil usette ladehastigheter og 1000 kilometers rekkevidde. De har to ladeversjoner, 3C og 6C. 3C-hurtiglading trenger 16 minutter på 0 til 80 prosent. 30 til 80 prosent går på ti minutter.

Aions 6C-hurtiglading trenger bare åtte minutter på å bringe batteriet fra null til 80 prosent og kvikke fem minutter for å lade fra 30 til 80 prosent.

Annonse


35 kWh på fire minutter

Aions påstander om ladehastighetene er blitt trukket i tvil, de fleste betrakter batterier med så stor kapasitet å ligge noen år inn i fremtiden, men Aion hevder at deres neste bil, Aion V som kommer til høsten, er utstyrt med deres nye batteriteknologi – og på GAC Aions “teknologidag” 27. juli viste de stolt frem teknologien.

Under demonstrasjonen viste laderen 481 kW da batteriet var 80 prosent ladet. Da ladespenningen nådde 855,6 V var ladingen på 562,8 ampere, noe som ladet 35,1 kWh på bare fire minutter.

Skader ikke batteriet

GAC Aion hevder at de høye ladehastighetene ikke skal skade batteriet. Om batteriet hurtiglades året rundt ved romtemperatur med 6C-teknologien, skal det kunne holde til en million kilometer kjøring.

Aion V er annonsert å komme i september i to versjoner – en 3C-versjon med 500 km rekkevidde og en 6C-versjon med 1000 km rekkevidde.

Annonse