Super Temporal Resolution skal gi 4K i 1080p.
Super Temporal Resolution skal gi 4K i 1080p.

Annonse


AMD og Epic samarbeider på UE5 – lager super-grafikk optimalisert for AMD

AMD og Epic har lenge jobbet sammen for å optimalisere Unreal Engine for Radeon og Ryzen, fokuset nå er på Unreal Engine 5.

For alle plattformer

UE5 skal være optimalisert til å få maksimalt ut av AMD sine CPUer og GPUer som sitter i Playstation 5, Xbox Series X og PCer. Personer tilknyttet samarbeidet har uttalt at spillere skal få se resultatet av dette samarbeidet gjennom deres opplevelser av spill med verdener og grafikk ulikt noe som tidligere er sett både i klarhet og omfang.

– Ved hjelp av Threadripper-prosessorer kan vi kompilere motoren mye raskere enn vi tidligere kunne. Det er et enormt effektivitetsløft for alle ingeniører i teamet. Jo mindre tid de bruker på å kompilere kode, jo mer tid kan de bruke faktisk utvikle funksjoner, teste funksjonalitet og forbedre Unreal Engine 5, Nick Penwarden, VP for ingeniørfag hos Epic Games

Alle gode ting er tre

UE5 eller Unreal Engine 5 er nå tilgjengelig i “Early Access” nesten ett år etter at vi ble blåst av banen med første avsløring. Og i går kunne vi skrive om at “Epic avslører testversjon (Early Access) av selve motoren med Valley of the Ancient demo“.

Annonse


Samarbeidet mellom selskapene blir nå mer og mer synlig, utviklingsmiljø optimaliseres for bruk maskinvare fra AMD, Valley of Ancient demoen og denne noe generiske annonseringen av samarbeidet mellom de to.

Supergrafikk

Alt dette er vel og bra, men i pressemeldingen som ble gitt ut for å annonsere samarbeidet kunne man finne litt mer informasjon om det som har fått navnet “Temporal Super Resolution”.

“Nanitt-mikropolygon geometri og oppløsningskravene til neste generasjon av spill har økt mengden detaljer som vises på skjermen som aldri før. For å oppfylle disse kravene har vi skrevet en Temporal Super Resolution-algoritme fra bunnen av som erstatter UE4s TemporalAA for avanserte plattformer.”, skriver AMD i pressemeldingen.

Om fordelene med Temporal Super Resolution skriver selskapet videre at “innhold som nærmer seg kvaliteten på native 4K kan produseres ved så lav oppløsning som 1080p”. Dette skal gi høyere bildefrekvens og bedre gjengivelse. Mindre forstyrrelser og redusert flimring. I tillegg skal den støtte hvilken som helst Shader Model 5-støttet maskinvare: D3D11, D3D12, Vulkan, PS5, XSX. Metal-støtte skal være på vei.

Shaders skal også være optimalisert spesielt for PS5 og Xbox sine GPUer.

I det offisielle innlegget om UE5 Early Access-programmet så finner man også skjermbilder som sammenligner native 4K med oppskalert 1080p basert på den nye algoritmen.

Gjengivelse av 4K grafikk i native 4K (r.ScreenPercentage = 100): 18,6 fps
Gjengivelse av 4K grafikk oppskalert fra 1080p (r.ScreenPercentage=50): 43.0 fps

Klarer du å se forskjellen?

Annonse