Audi mener vi ikke har sett på maken

audietron
Audi e-tron GT bestillingene åpner 18. februar.

Audi tar helt av i sin pressemelding om e-tron GT.

“Dette er starten på en ny æra – en gran turismo for fremtiden.”

“Med e-tron GT viser Audi hvor fascinerende elektrisk mobilitet kan være. Firedørscoupéen kombinerer emosjonelt design med kraftfulle ytelser og dynamiske kjøreegenskaper.”

Audi skryter av blant annet 488 km rekkevidde og 5 til 80 prosenthurtiglading på mindre enn 23 minutter.

Dette var voldsomt, så hva er det Audi disker opp med?

  • Gran turismo-konseptet tolkes på nytt: Bærekraftig, kraftfull og skapt for elektrisk langkjøring
  • Mer enn 488 km rekkevidde (WLTP), og mulighet for ekstremt hurtig lading med inntil 270 kW
  • Lanseres i to utgaver våren 2021: Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT
  • Design som gir effektivitet: Et flytende designspråk, og Cw-verdi på bare 0,24
  • Høyteknologisk håndverksproduksjon, som også er karbonnøytral

Audi om batteriet:

“Batteriet på 86 kWh netto (93 kWh brutto) gir rekkevidde er på inntil 488 km ved blandet kjøring (WLTP). Teknologi basert på 800 volt spenning, gjør DC-hurtiglading med opptil 270 kW mulig. Dette gjør at rekkevidden kan økes med 100 km på bare fem minutter. Under ideelle forutsetninger, tar mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80 prosent.”

Annonse

Audi om hastighet og ytelse:

“En gran turismo er en sportslig bil for landeveiskjøring; en bil med utstøkte dynamiske egenskaper, samtidig som den er gir høy komfort over lange strekninger. Audi e-tron GT er en slik bil. E-tron GT quattro akselererer til 100 km/h på 4,1 sekunder, og har en toppfart på 245 km/h. RS e-tron GT spurter til 100 km/h på 3,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h.

Frontmotoren i Audi e-tron GT quattro yter 175 kW (238 hk), og den bakre yter 320 kW (435 hk). Begge motorene har reserver i bakhånd for ekstreme situasjoner. Derfor er den samlede effekten på 350 kW (476 hk) betydelig lavere enn summen av de to motorene. Opptil 390 kW (530 hk) er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Samlet dreiemoment er 630 Nm.

I RS e-tron GT yter frontmotoren også 175 kW (238 hk), mens den bakre her kan levere hele 335 kW (456 hk). Samlet ytelse er 440 kW (598 hk), og maksimalt dreiemoment er 830 Nm. I boost-modus yter RS-drivlinjen 475 kW (646 hk).”

Se Audi presentere e-tron GT:

e-tron GT koster fra 899 900 kroner med levering i Oslo, og bestillinger åpner 18. februar.

Norske priser Audi e-tron GT quattro (levert Oslo)        

  • Audi e-tron GT:             899.900,-
  • Audi e-tron GT Plus:       946.900,-
  • Audi e-tron GT Pro:        999.900,-              

Norske priser Audi RS e-tron GT  (levert Oslo)         

  • Audi RS e-tron GT:          1.269.900,-

Audi e-tron GT quattro Plus har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:    

  • Matrix-LED                        
  • Assistentpakke tur                        
  • Ryggekamera                  
  • Ambientebelysning, flerfarget                 
  • 3-eket mlf-sportsratt med flatbunn oppvarmet
  • Komfortnøkkel med alarm
  • Adaptive cruise assist med nødstoppassistent
  • Avblendbare og innklappbare utvendige speil                  
  • Kundefordel på kr 13.850,-        

Audi e-tron GT quattro Pro har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:

  • Matrix-LED        
  • Assistentpakke tur        
  • Omgivelses kamera med parkeringsassistent
  • Adaptive cruise assist med nødstoppassistent
  • Avblendbare og innklappbare utvendige speil  
  • Ambientebelysning flerfarget
  • 3-eket mlf-sportsratt med flatbunn oppvarmet
  • Komfortnøkkel med alarm
  • Lydanlegg fra Bang & Olufsen
  • Head-Up display             
  • Audi Phone Box              
  • Adaptiv luftfjæring        
  • Varmeseter bak              
  • Kundefordel på kr 27.440,-        

Audi RS e-tron GT har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:

  • RS-emblemer
  • Carbid-bremser
  • Adaptiv Luftfjæring
  • 20» 5-dobbeleiket ofsett-design i platinagrå
  • Avblendbare og innklappbare speil med memo
  • Utvendige sorte speilhus
  • Matrix-LED-hovedlys
  • Sort utvendig optikk
  • Sportsseter plus med 14-veis elektrisk justering med minne
  • Seter i skinn/microfiber dinamica
  • Innvendig dekor i palladium sølv effektlakk
  • 3-eiket mlf-ratt med flat bunn i alcantara
  • Elektrisk høyde- og lengderegulering av rattstammen
  • Belyste innstigningslister med aluminiumsdekor foran og bak
  • Lydanlegg fra Bang & Qlufsen
  • e-tron Sportsound
  • Variabel differensiallås på bakakselen
Annonse
Annonse