Hopp til navigasjon Hopp til innhold
"Coalition for App Fairness (CAF)" er en lobbygruppe som kjemper mot Apple som mellommann i App Store når det utveksles penger. (Ill.: CAF)

Dette er koalisjonen mot Apple

Spill: Dette ønsker “Coalition for App Fairness”.

Epic Games har gått sammen med en rekke andre selskap for å kjempe for et mer åpent app-økosystem med mulighet til å selge direkte til forbrukeren uten Apple som avgifts-mellommann.

Store navn i gruppe mot Apples lukkede app-økossystem

Gruppen kaller seg for “Coalition for App Fairness (CAF)”, og inkluderer:

  • Spotify
  • Deezer
  • Basecamp
  • ProtonMail
  • Blix
  • the European Publishers Council
  • Blockchain.com
  • Match Group
  • News Media Europe
  • Prepear
  • SkyDemon
  • Tile

Derfor startet de CAF

“CAF vil ta til orde for håndheving og reformer, inkludert juridiske og regulatoriske endringer, for å bevare forbrukernes valg og skape like vilkår for app- og spillutviklere som er avhengige av appbutikker og de mest populære portvaktplattformene.”

På nettsiden finner man typisk aktivisme-stoff som negative «artikler» mot Apple med titler som «Apples mørke side…» og at «Wordpress-utvikler hevder Apple..».

Utviklerne skriver i pressemeldingen at det eneste rettferdige er for dem å få lov å selge direkte til kundene, men det er vel samtidig naturlig at Apple som markedsfører og eier av butikken, tar en viss prosent? Hva mener du?

Mener Apple må ut av bildet: ønsker å selge direkte

Organisasjonen mener App Store er et praktisk sted for å finne nye apper, men at «plattformer med portvakt ikke kan misbruke kontrollen de nyter, og må følge reglene for å sikre at deres oppførsel fremmer et konkurransedyktig marked og gir forbrukerne rettferdige valg.»

Det pekes også mot høye avgifter og at det er kundene som ender opp med å måtte ta regningen i form av dyrere apper.

Kilde:
Coalition for App Fairness

Stikkord: Apple, epic, politikk, Spill