Annonse


Man vil kunne kjenne seg frem til våpen med Playstation 5

Det har mange ganger blitt gjort forsøk på å gjøre noe nytt med gamepads.

Sony avslører hvordan DualSense gjør nye ting med Playstation 5-spillene

Sony er en av dem som prøvde, uten den helt store suksessen, som å bruke Playstation 4-kontrolleren sitt gyroskop for gester, også har de jo den berøringsflaten…

Vibrasjoner er noe alle moderne konsoll-kontrollere har, men de gjør ikke stort mer enn å vibrere mye eller lite og korte eller lengre sekvenser.

Sony prøver å finpusse på vibreringen slik at man kan oppleve langt mer detaljerte reaksjoner i fingertuppene i tillegg til å gi fysisk motstand.

Vi har hørt lignende lovander før, så før vi prøver er vi skeptiske, men fungerer det som de beskriver høres det forlokkende ut:

  • Deathloop: bruk de adaptive triggerne til å gi spilleren mulighet til å kjenne forskjell på våpen, og når de låser seg, låser også triggeren seg
  • Ghostwire: Tokyo bruker de samme triggerne for å gi spilleren fysiske tilbakemeldinger når det er riktig timing å fyre av hagleskudd nummer
  • Demon’s Souls drar nytte av kontrollerne slik at man kan reagere enda kjappere og føle hvert treff
  • Spider-Man: Miles Morales bruker vibrasjon for å gi spilleren et hint i hvilken retning man kan bli truffet fra, og man vil kunne føle superheltens bio-elektriske våpen i hele kontrolleren

Sony har også en egen lydbrikke, Tempest 3D AudioTech, som visstnok er bedre på surround-lyd.

Kilde:
Playstation

Annonse