Netflix The Witcher
76 millioner mennesker skal ha sjekket ut «The Witcher» på Netflix.

Annonse


Så mange har sett «The Witcher»

«The Witcher» på Netflix, basert på spillserien med samme navn, har ifølge strømmegiganten vært en stor suksess.

Netflix har nå lansert sine endelige resultater for 2019 og i den forbindelse ble det avslørt at 76 millioner husholdninger har «valgt å se» The Witcher i løpet av de første fire ukene etter lansering.

Fra 70 prosent til to minutter

Fantasy-serien skal nå være Netlix’ mest vellykkede debut noensinne.

Men til tross for imponerende tall; det er noen vesentlige opplysninger som må frem i lyset for å sette det hele i perspektiv. Netflix har nemlig besluttet å forandre på måten de teller antall seere.

Annonse


Tidligere har en film eller serieepisode blitt regnet som «sett» dersom seeren kom seg gjennom minst 70 prosent av spilletiden. Men med det nye systemet registrerer Netflix innholdet som «sett» bare to minutter etter at seeren startet avspillingen.

Uansett hvor mange som faktisk så ferdig The Witcher-episodene er tallet imponerende.

Sammenligner The Witcher med Mandalorian

Netflix brukte også Google Trends-grafen for å illustrere hvor stor interessen for The Witcher har vært sammenlignet med Disney+’ «The Mandalorian». Men all den tid Disney+ kun har vært tilgjengelig i noen få land, og Netflix er tilgjengelig i 190 land, er dette en ganske søkt sammenligning.

Verdens største strømmetjeneste kunne også opplyse at det i 2019 ble generert ca 20 milliarder dollar, ca 179 milliarder kroner, i inntekter. Netflix har per dags dato mer enn 100 millioner abonnenter utenfor USA, og ca 70 millioner i USA.

Spillet fikk boost av serien

Verdt å nevne er det også at spillet The Witcher 3: The Wild Hunt fikk flere spillere etter lanseringen av Netflix-serien. På et tidspunkt hadde The Wild Hunt flere spillere enn i 2015, da spillet ble lansert. Interessen for The Witcher-bøkene har også eksplodert, noe som har resultert i at utgivere har måttet trykke opp 500 000 ekstra eksemplarer.

Kilde:
Engadget

Annonse