Grindr
Forbrukerrådet mener Grindr bryter personvernlovgivningen.

Annonse


Denne populære appen er ulovlig, ifølge Forbrukerrådet

I en ny undersøkelse har Forbrukerrådet avdekket at det via populære datingapper samles inn enorme mengder informasjon om brukerne. Informasjonen brukes deretter til å lage digitale profiler som kan brukes til målrettet reklame mot brukerne.

Denne praksisen er i strid med personvernlovgivningen, ifølge Forbrukerrådet.

Grindr i søkelyset

En av appene som ble undersøkt var datingappen Grindr, en app som er rettet mot lesbiske, homofile, bifile og transpersoner. Ifølge Forbrukerrådet samler denne appen inn sensitive opplysninger om brukeren, blant annet GPS-plassering, IP-adresse, alder og kjønn, for å nevne noe.

Forbrukerrådet har besluttet å klage inn denne appen til Datatilsynet.

Annonse


Klagen omfatter også fem selskaper som er tilknyttet appen. Disse fem selskapene er MoPub (eid av Twitter), AppNexus, OpenX, AdColony og Smaato.

– Forretningsmodellen er etter vår vurdering klart i strid med personvernlovgivningen, som setter strenge krav til deling og bruk av personopplysninger, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Ber om at praksis endres

Ifølge Forbrukerrådet vil mer enn 20 forbrukergrupper verden over følge opp klagene og varsle sine myndigheter om funnene med krav om at praksisen må endres.

– Innsamling og bruk av persondata skjer uten kontroll, og av selskaper de færreste har hørt om. Vi har ingen mulighet til å sjekke hva som samles inn, hvem informasjonen deles med og hvordan den benyttes.

Oppretter digital tvilling

Forbrukerådet forklarer at selskapene øremerker brukerne slik at de kan spores på tvers av plattformer. Informasjonen som samles inn settes deretter sammen slik at selskapene får et komplett bilde av våre interesser, vår fysiske og psykiske helse, seksuelle legning og politiske ståsted.

Deretter blir din «digitale tvilling» solgt til høstbydende på digitale reklamebørser. Og hva får vinneren? Muligheten til å eksponere deg for målrettet reklame. Forbrukerrådet påpeker at det er tilnærmet umulig å få oversikt over hvordan informasjonen blir brukt og hvem som henter den.

Ønsker ny finansieringsmodell

Forbrukerrådet ønsker nå at både bransjen og myndighetene bør se på andre løsninger for å finansiere innhold på internett.

– Dagens løsning for reklame tåler ikke dagens lys og må opphøre. Samtidig finnes det andre måter å vise reklame på nett på, som ikke bygger på misbruk av personopplysninger. For eksempel er såkalt kontekstuell reklame, hvor du får opp annonser basert på det du leser om, en alternativ modell, sier Inger Lise Blyverket.

– Vi håper merkevarer og annonsører, samt publisister slik som nettaviser, i større grad vil respektere brukerne, og ikke bidra til forretningsmodeller som undergraver våre grunnleggende rettigheter.

Kilde:
Forbrukerrådet

Annonse