Dette er en modell av den flyvende taxien som Huyndai skal produsere.

Annonse


Hyundai skal produsere fly-taxi for Uber

Amerikanske Uber og sør-koreanske Huyndai Motor har inngått et nytt samarbeid der målet er å utvikle flyvende elektriske taxier.

Det ble i desember kjent at Hyundai jobber med slik teknologi.

Globalt race – et hav av utfordringer

Dermed kaster selskapene seg inn i et globalt race der utfordringene står klare på rekke og rad. Å regulere dette markedet vil åpenbart ta tid.

Det finnes allerede flere selskaper som jobber med flyvende taxier, med håp om at slik teknologi skal kunne lette på trafikkaoset i byer.

Annonse


Tyske Daimler, kinesiske Geely Automobile og japanske Toyota har alle investert i oppstartsselskaper som utvikler elektriske flyvende «biler». Dette er el-baserte fremkomstmidler som kan både ta av og lande vertikalt, slik som droner og helikoptre gjør.

Ikke enig om lanseringstidspunkt

Uber og Huyndai oppgir helt forskjellige estimater for når flyvende taxier kan begynne å operere.

– Vi har gjort stødige fremskritt mot målet om å lansere Uber Air innen 2023, uttalte sjefen for Uber Elevate, Eric Allison, under CES-messen denne uken.

Nestleder i Huyndai, Euisun Chung, forventer kommersialisering av urbane lufttaxi-tjenester i 2028. Chung begrunner dette med at det vil ta tid før lovene og alle systemer er på plass.

Første bilprodusent som tar del i Uber-prosjektet

Fra før støtter både Boeing og Aurora Flight Sciences Ubers taxi-prosjekt. Huyndai er imidlertid den første bilprodusenten som inngår i samarbeidet.

Huyndai vil stå for selve produksjonen og leveringen av de flyvende bilene, mens Uber vil operere tjenestene som blir tilgjengelig for kunder.

100 km rekkevidde

Den sør-koreanske bilprodusenten viser frem sin Personal Air Vehicle-modell på CES-messen i Las Vegas denne uken. Fartøyet kan, når den er produsert i fullskala-utgave, kunne frakte fem personer i en hastighet på opptil 290 km/t. Den vil ha en marsjhøyde på mellom 300-600 meter over bakken og vil lage mindre støy enn helikoptre som går på forbrenningsmotorer. Det vil kun ta mellom fem og syv minutter å lade Personal Air Vehicle før den er klar for en ny tur, hevder Huyndai. Rekkevidden mellom hver oppladning skal være på ca 100 kilometer.

Alt dette høres bra ut på papiret, men Huyndai har foreløpig ikke gjennomført noen flytester, verken med eller uten pilot.

Men selskapet har tro på at urbane flytaxi-tjenester vil overgå kommersiell flytrafikk når det gjelder antall fly. I dag er ca 25 000 fly i kommersiell trafikk.

Kilde:
Reuters

Annonse