Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mustang Mach-E kommer neste år. (Ill.: Ford )

Ford Mustang Mach-E er her – får rekkevidde på opptil 600 kilometer

Koster fra 412 000 kroner og skal få hyppige OTA-oppdateringer.

I dag trakk Ford offisielt sløret av sin helelektriske SUV, Mustang Mach-E. De første kundene får bilen neste høst, og Ford planlegger å produsere 100.000 biler i året.

Mach-E koster fra 412 000 kroner og oppover pluss frakt og kan forhåndsbestilles fra og med i dag.

Rekkevidde på opptil 600 kilometer

Ford lover en bil utstyrt med mye teknologi, og i likhet med Tesla, vil bilen motta OTA-oppdateringer (Over The Air) kontinuerlig.

SUV-en, som er en rimeligere Tesla Model Y-konkurrent, blir tilgjengelig med to batteristørrelser. Den kan fås med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk drevet av to motorer som fordeler kreftene uavhengig mellom front og bakaksel.

Med den største batteripakken og bakhjulstrekk har Mustang Mach-E en rekkevidde på opptil 600 kilometer i henhold til WLTP-målemetoden.

Med firehjulstrekk og den største batteripakken er det forventet at Mustang Mach-E vil levere 337 HK og et dreiemoment på 565 Nm, med en rekkevidde på opptil 540 kilometer.

– Fords første skreddersydde helelektriske bil kommer på akkurat riktig tidspunkt for Europa. Mustang Mach-E er et ikon fra Ford og er en av de viktigste modellene vi noen gang har introdusert, sier toppsjefen i Ford Europa, Stuart Rowley.

  • For en godt utstyrt Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) med en rekkevidde på opptil 450 kilometer (standard range) er prisen fra 412 000 kroner.
  • En Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) long range med rekkevidde på opptil 600 kilometer og bakhjulstrekk vil koste fra 463 400 kroner.
  • Ønsker du firehjulstrekk og 540 kilometers rekkevidde vil svært godt utstyrte Mustang Mach-E AWD long range koste fra 544 400 kroner. Klarer du deg med opptil 420 kilometer rekkevidde er prisen på AWD standard range fra 482 000 kroner.
  • Den komplett utstyrte «First Edition», med 540 kilometers rekkevidde og firehjulstrekk, kommer i et begrenset antall og koster 589 000 kroner. Den blir tilgjengelig i tre lekre eksteriørfarger, Rapid Red, Carbonished Grey eller Grabber Blue. Grabber Blue er eksklusivt tilgjengelig til First Edition.

– Vi er fantastisk godt fornøyd med både utvalg og priser, alle varianter har et høyt nivå av standardutstyr. Vi planlegger for å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av høsten 2020, men for å øke sjansen for å sette deg bak rattet i en helelektrisk Mustang-SUV mot slutten av neste år er det smart å være rask med forhåndsbestillingen. Spesielt den eksklusive First Edition-varianten – som bare produseres i et begrenset antall – kan det fort bli rift om, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge

Grenesnittet tilpasser seg deg

Med infotainmentsystemet – SYNC – får du ifølge Ford et moderne og smart grensesnitt som bruker maskinlæring for å lære seg sjåførens preferanser. Den berøringsfølsomme skjermen er på 15,5 tommer, der et «adaptivt instrumentpanel gjør at du ikke trenger å bekymre deg for lange, avanserte menyer».

Skjermen fungerer likt som på en smarttelefon – her kan du bruke sveipe og klypebevegelser for å finne frem ønsket funksjon.

«Neste generasjon SYNC leverer dobbelt så mye datakraft som SYNC 3. Dette, sammen med skytilkobling og langt mer avansert stemmegjenkjenning sørger for at navigasjon, musikk og tilkobling av smarttelefonen er mye raskere og enklere enn i dag», lover Ford.

SYNC-systemet er kompatibelt med både Apple CarPlay, Android Auto og AppLink-apper.

– Neste generasjon SYNC begynner aktivt å tilpasse seg til deg fra første gangen du bruker den. Den lærer seg raskt preferansene dine, og kommer med sine personlige tips. Den kan foreslå at du bør trene på en mandag hvis det er noe du vanligvis gjør på mandager eller tipse deg om å ringe hjem etter jobb hvis det er noe du pleier å gjøre. Resultatet er en skytilkoblet assistent med et brukergrensesnitt som er intuitivt, lekkert og alltid klart for fremtiden – takket være raske oppdateringer via nettet, sier Fords globale direktør for Battery Electric Vehicle Product Development, Darren Palmer.

502 liter baggasjeplass

Bilen har også et baggasjerom foran, under panseret. Dette er på 100 liter, noe som Ford sier er «stort nok for en bag eller sekk». Rommet er drenerbart og kan lett vaskes.

Bagasjerommet bak rommer derimot 402 liter. Totalt skal det dermed være baggasjeplass på over 500 liter med alle setene i bruk.

Panoramataket har et belegg på glasset som beskytter mot ultrafiolett stråling. Taket skal bidra til at det blir kaldere i kupeen om sommeren, og varmere og vinteren.

Nøkkelfri

Ikke overraskende kan bilen låses opp uten nøkkel. Ved hjelp av Bluetooth kan du både låse opp og starten bilen ved hjelp av smarttelefonen din. Når du er nærme nok vil dørene låses opp automatisk, og når du forlater bilen låser den seg selv på samme måte.

Men Ford har også lagt inn en ekstra metode å låse opp på. Skulle du for eksempel være tom for strøm på telefonen vil du kunne trykke inn en kode i et panel på bilens B-stolpe. For å starte opp bilen må du imidlertid trykke inn en separat kode fra berøringsskjermen i bilen.

Tilhengerfeste

Man kan få ettermontert et avtagbart tilhengerfeste dersom man ønsker det. «tilhengervekten er på 750 kg, og vil være tilstrekkelig for de flestes behov. Om man i spesielle tilfeller har behov for større kapasitet vil forhandler være behjelpelig med å finne løsninger», skriver Ford i pressemeldingen.

Bilen er foreløpig ikke godkjent for taklast, men har ifølge Ford 60/40 nedfellbart baksete, og det vil bli utviklet løsninger for skistativ som monteres på hengerfestet.

Du kan få Mach-E i både standard range (75 kWt-batteri) og Long Range (99 kWt-batteri). Sistnevnte har altså en estimert rekkevidde på opptil 600 kilometer med bakhjulstrekk.

Kilde:
Ford

Stikkord: Bil, elbil, elektrisk, ford, Mach-E, mustang, transport