Mobil SMS
Amerikanske mobilbrukere har det siste døgnet mottatt merkelige SMS-er.

Annonse


Tusenvis rammet av mystiske SMS-er – folk trodde det hadde klikket for dem

Et tilsynelatende mystisk fenomen rammet mobilbrukere i USA og Canada torsdag.

Tusenvis av brukere mottok rare og usammenhengende SMS-er fra venner og bekjente på kontaktlisten. Det som går igjen i historiene er at avsenderen hevder å ikke ha sendt SMS-en i det hele tatt.

Ringte nødnummeret

Fenomenet har blitt heftig diskutert både på Reddit og Twitter. Og det har samtidig ført til flere forvirrende situasjoner for mange mennesker.

Annonse


En bruker valgte å ringe nødnummeret etter å ha fått urovekkende melding fra en venn, midt på natten. «Kom, med en gang!», stod det i SMS-en. Ifølge mottakeren av meldingen hadde avsenderen nylig mistet en venn og gikk gjennom en tøff periode. Det hele endte med at nødetatene oppsøkte SMS-avsenderen midt på natten. Det ble imidlertid raskt klart at det hele var en misforståelse.

En skole måtte også beklage overfor foreldrene at en melding som sa at skolen var stengt ble sendt ut til alle foresatte.

En kvinne fikk også hjertet i halsen da hun fikk en SMS fra sin mann, som døde i juni.

Den meldingen, og samtlige mystiske meldinger, viste seg å stamme fra 14. februar i år.

Hva i alle dager er det som har skjedd her?

Det er ikke snakk om hacking, selv om mange har mistenkt det. Nei, for å nøste opp dette må man vende blikket mot mobiloperatørene i USA.

Mobiloperatørene har i stor grad rettet pekefingeren mot hverandre. Sprint skyldte på en en tredjepartsleverandør.

– En vedlikeholdsoppdatering ble gjennomført for deler av meldingsplattformene til flere operatører i USA. Dette førte til at noen kunder fikk eldre tekstmeldinger sendt til sine enheter, sier en talsperson for selskapet, ifølge Gizmodo.

Bekrefter at 168 149 gamle SMS-er ble sendt

Senere gikk selskapet Syniverse ut og bekreftet at feilen oppstod hos dem.

«Under en intern vedlikeholdssyklus i går kveld, ble 168 149 tidligere usendte meldinger sendt til flere mobiloperatørers kunder. Vi beklager overfor alle som ble påvirket av denne feilen. Selv om problemet har blitt løst, er vi i en prosess der vi skal gå gjennom interne prosedyrer for å forsikre oss om at dette ikke skjer igjen», skriver Syniverse i en uttalelse.

Har du opplevd noe lignende?

Kilde:
Gizmodo

Annonse