Annonse


TEST: Destiny 2 Shadowkeep – heldigvis ikke ødelagt av Activision-exit

Testet av Christoffer Pourpak på PC.

Destiny 2 ble lansert i 2017, og er utviklet av en legende i spillindustrien, Bungie. Etter en litt slapp begynnelse tok spillet seg opp med Forsaken, den tredje, men første ordentlig store utvidelsen til Destiny 2. Sammen med overgangen til Free-to-play, slipper Bungie Shadowkeep, den fjerde utvidelsen i serien.

Kjapt om Destiny 2

Destiny 2 er, ikke sjokkerende, oppfølgeren til Destiny, og det andre spillet til Bungie etter Halo. Det er en blanding av sjangre, men det nærmeste blir nok å kalle det et førstepersonsskytespill med rollespill- og MMO-elementer, med et dryss av looter-shooter på toppen. En god blanding med andre ord.

Spillet går i all hovedsak ut på å skyte og slå seg gjennom en rekke oppdrag og raid av forskjellig størrelse. Underveis får du nye våpen og klær i takt med at oppdragene krever mer kraft fra spilleren. Det meste kan gjøres alene, men hvorfor gjøre det når spillet er designet rundt samarbeid. I motsetning til det originale spillet har Destiny 2 et bedre laget system for å søke etter klaner som trenger ekstra spillere, og mulighet til å kommunisere i spillet – i Destiny gikk all kommunikasjon gjennom hvert systems respektive meldingstjenester.

Annonse


Man har tre forskjellige klasser å velge mellom – Hunter, Warlock og Titan – som alle har unike evner. I spillet kalles man for en Guardian, og kan være en av tre raser – Human, Awoken eller Exo. Fokuset flytter seg fra å levle opp når man har nådd høyeste level, til å øke «Power»-nivået sitt. Det er altså mye spill etter at man er ferdig med historien.

New Light

Sammen med flyttingen fra Battle.net til Steam, ble Destiny 2 gratis å spille – dette i form av Destiny 2 New Light. Her har Bungie gjort mer eller mindre hele Destiny 2 gratis. Ingen begrensinger eller hindringer – har du hatt lyst til å prøve spillet, men blitt avskrekket av prisen har dine bønner blitt hørt.

I New Light er det litt nytt og mye gammelt. Av nye ting er et nytt startoppdrag største nyheten. For de som har spilt det originale Destiny-spillet utspiller dette oppdraget seg i Cosmodromen. Det som jeg syns var overraskende, er hvor mye av det allerede lanserte innholdet man får med helt gratis. Alle planetene og HUBene er med i pakka. Du kan imidlertid ikke gjør alt alle stedene byr på – Forsaken-utvidelsen får du nemlig ikke med på kjøpet. Kjapt oppsummert får man alt i «Year 1» og hovedaktivitetene fra «Year 2» sitt sesongpass.

Av overhalinger til selve spillet vil jeg si at lanseringen av Armor 2.0 er den mest merkbare. Det er en samlebetegnelse for en rekke endringer til rustningsystemet i Destiny 2. Rustningen din påvirker seks forskjellige egenskaper på karakteren din som «Mobility», «Intellect» eller «Strenght». Forskjellige deler påvirker på forskjellige måter.

Man kan også sette på modifikasjoner som gir forskjellige egenskaper. Hver modifikasjon har en verdi, og jo høyere nivå rustningen din er, jo flere modifikasjoner har du plass til. Det positive med modifikasjonene er at de ikke blir brukt opp. Du kan sette de i så mange forskjellige deler du vil. På rustning av Exotic-kvalitet vil det følge med én forhåndsinstallert.

Ifølge Bungie kan modifikasjoner erverves fra «The Gunsmith», «World Engram»-belønninger, Forsterkede «Engrams» og tidsbegrensete modifikasjoner fra sesongsbaserte artefakter. Alle modifikasjonene unntatt de tidsbegrensete får du beholde til Dovre faller og litt til.

Shadowkeep

Nå har vi kommet til overskriften på artikkelen, Shadowkeep. Den nye utvidelsen til Destiny 2, og opphavet til memen «Moon’s Haunted» som spiller på, vel, akkurat det – at månen er hjemsøkt. Shadowkeep utspiller seg på en måne full av mareritt og andre monstre, og en gammel kjenning, Eris Morn. Stemningen er mystisk og mørk, og det er et lag av uhygge over hele settingen. Og det er en svær pyramide som er i kjernen av det hele. En pyramide som vi skal finne en vei inn i.

Selve kampanjen

Vi begynner med å bli kastet ut i en storslått krig på månens overflate. Du i spissen med en hær bak deg som støtter deg i å slakte deg frem til «The Scarlet Keep». På veien dit må du gjennom bølge på bølge med Hive, både til fots og i tanks. Men det er ikke bare Hive som har lyst til å drepe deg. Dette er et storslått slag nydelig akkompagnert av musikk som drar opp stemningen en god del hakk. Her er du en del av en episk krig.

For å komme oss til The Red Keep må vi sloss oss gjennom en haug med Hive, men sammen med Hive er det også noen nye skapninger, Nightmare. Vi blir ikke skikkelig introdusert til dem før etter å ha kjempet oss ned i noen mørke tunneler, også fulle av Hive. I tunnelene ser man plutselig noen menneskeaktige spøkelser som svever ubehagelig. Disse gjør deg hverken godt eller vondt, men fungerer mer som et frempek på hva denne kampanjen kan inneholde. Rundt hjørnet etter at man har sett spøkelsene, eller «The Remnants», ser du den – pyramiden.

Pyramiden, eller hva enn det egentlig er, er kjernen i alt som går galt på månen. Dypt nede under bakken finner vi den. En svær gjenstand som tydelig er full av ondskap, i hvert fall om vi ser på hva vi skal sloss mot. «Nightmare of Crota» dukker opp. Et kjent fjes, men i ny drakt. Man merker fort at dette er en kamp som ikke blir lett å vinne. Jeg skal faktisk våge meg å si at den er helt umulig. Han bytter mellom å være udødelig og mulig å skade. I sin udødelige form er han forsvinnende lik spøkelsene vi så tidligere.

Vi blir heldigvis reddet av Eris Morn, og det er hun som legger frem forslaget om at vi skal inn i pyramiden. Hvordan gjør vi dette? Med en magisk rustning som beskytter mot de mørke kreftene som beskytter den. Dette er hele kampanjen. Uten å spolere detaljer kan jeg oppsummere det som: finn pyramide, finn rustning, stort sjokk og så er alt ferdig. På en stor cliffhanger- kanskje til og med et hint om hva som skal skje i et potensielt Destiny 3.

For å samle alle delene til rustningen må vi gjennom flere oppdrag. De er som oppdrag flest helt ok. Finn veien og skyt litt på veien. En ting jeg må si, er hvor godt designet minikartet til Destiny 2 er. Det viser ikke retning i luftlinje til dit du skal, men heller mest logiske måte å komme seg dit i flere steg. For å i det hele tatt få tilgang til oppdragene, må man gjøre alt det man vanligvis prøver å unngå å gjøre – patruljer, tilfeldig dreping osv. De gangene man må drepe et visst antall på forskjellig vis merker man at det nok ikke har så gjennomtenkt. Det er noe de dyttet inn i siste liten for å få kampanjen til å virke litt lenger. Månen er ikke akkurat overbefolket, skjønner du. Som et resultat av dette, blir det mye leting etter fiender, og lite faktisk spilling. Kunne godt vært foruten akkurat dette.

Oppsummering

Alt i alt så er dette et godt steg i riktig retning for Bungie og Destiny 2. Mange var nok redde for at utviklingen skulle sakke ned etter at de mistet Activision og deres betydelig større pengesekk, men Bungie har virkelig jobbet på. Igjen så er ofte et online-spills overgang fra betalt til gratis et siste rop om hjelp, men jeg får ikke det inntrykket her. Med slutten til Shadowkeep-kampanjen legger de også opp til mye utdyping og videre fortelling, enten i form av utvidelser eller et helt nytt spill. Dette er også litt av det negative.

Det er ikke nok kampanje rett og slett. Tidsmessig er det ikke alt for ille, men det føles som man så vidt har kommet til toppen av pyramiden når det kommer til historie og videre handling. Sammen med fylloppdragene blir akkurat dette litt tynt.

Små forbedringer som Armor 2.0 gir et mer fyldig endgame og enda en ting man kan bruke timer på å lete etter. Introduksjonen av det gir deg også grunn til å ikke konstant bytte ut rustningdeler etter at du har funnet kombinasjonen som passer spillestilen din.

Alt i alt er dette et godt skritt i riktig retning, og en god start på «Year 3» av Destiny 2, sett bort ifra en noe manglende kampanje.

+ Godt laget stemning
+ New Light innfører mye bra
+ Godt skrevet historie

– Tynn kampanje
– Brå slutt

Annonse