Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Amazon Prime Day er en stor kjøpefest i USA hvert år (Ill.: Amazon)

Amazon vil betale kunder for å kunne spore dem

Tilbyr 10 dollar for installasjon av handle-”assistent”

Hver sommer går Amazons årlige Prime Day av stabelen for kunder i USA. Den startet mandag, og varer ut dagen i dag. Opplegget startet for ikke så mange år siden, men ble en stor suksess for selskapet fra begynnelsen. Prime Day har også blitt utvidet til å gå over to dager istedet for en, og Amazons mål er å gjøre den minst like stor som den mer kjente Black Friday – som tradisjonen tro avvikles hver høst.

Utvider sporing av handlevaner

Amazon er også kjent for å spore sine kunders handlevaner. Alt fra hva de kjøper, når de kjøper det, og hvilke andre produkter de kan være interessert it. De vil nå utvide dette mye mer ved å samle data om folks vaner også utenfor deres egen webside.

I sammenheng med Prime Day vil de nå tilby 10 dollar som bonus til alle kunder som er villige til å installere og bruke Amazon Assistant. Dette verktøyet er et tillegg for nettlesere som Chrome og Firefox – og som deler mye mer om brukerens bruksmønstre på nettet.

Møter motgang

Amazon Assistant vil kunne se hvilke andre websider kunden har besøkt, men også mye mer informasjon som for eksempel produkter de har sett på andre sider – slik at Amazon kan foreslå prissammenligninger eller tilby kunden bedre tilbud hvis de kjøper samme produkt på Amazon istedet for hos en konkurrent.

Praksisen med økende data-innsamling fra brukere på nettet har møtt mye skepsis og kritikk, blandt annet i senatet i USA. Republikaneren Josh Hawley uttalte “Når et stort teknologiselskap sier at et produkt er gratis, så er det kundene som blir solgt. Disse ‘gratis’ produktene sporer alt vi gjør”. Uttalelsen kom i forbindelse med et forslag om lovendring om digitalt personvern som ble lagt frem i senatet forrige måned.

Kan samle informasjon uten å betale kundene

Amazon på sin side hevder at de med all denne informasjonen bare skal kunne gi mer relevant markedsføring, og få bedre oversikt over konkurransen ute i markedet. De sier også at de tar personvern alvorlig, og at kunder selv kan skru av visse deler av sporingen i assistenten for sitt eget hensyn.

Tilbudet om 10 dollar til alle some installerer Amazon Assistant krever også at de må handle for minst 50 dollar hos Amazon på Prime Day – via assistenten innen 2. august, og at de må installere den fra en bestemt webside. Med andre ord kan kunder risikere å gi opp sine data via assistenten uten å allikevel få betalt bonusen fra Amazon.

Kilde:
Reuters

Stikkord: amazon, ehandel, nyheter, personvern, shopping, sporing