samsung-s7-vanntett-reklame
Det som tilsvarer det norske forbrukertilsynet i Australia er ikke fornøyd med hvordan Samsung driver markedsføringen av utvalgte Galaxy-telefoner.

Annonse


Tar Samsung til retten for villedende Galaxy-markedsføring

Det australske konkurranse- og forbrukertilsynet (ACCC) varsler at de retter søksmål mot den sørkoreanske elektronikkgiganten i det de beskyldes for å villede kjøpere rundt telefonens evne til å tåle vann. ACCC kritiserer Samsung for å ha drevet villedende reklame siden 2016 – ikke fordi de lyver om at telefonen er vannavstøtende, men fordi de i markedsføringen sin viser et feilaktig bilde av i hvilken grad telefonene deres er vanntette.

Feilaktig representasjon 

Ifølge ACCC har Samsung gjort “omfattende markedsføring på sosiale medier, TV, på Internett, reklameplakater, brosjyrer og annen media der Galaxy-telefoner er vanntette og brukes i eller blir utsatt for både hav og svømmebassender.”

Det australske forbrukertilsynet kritiserer denne fremstillingen som de altså betegner som villedende fordi det gir et feilaktig inntrykk av at Galaxy-telefoner er passende for bruk i og varig eksponering for all slags vann, inkludert svømmebassenger og hav. Problemet er altså ikke at telefonene vannavstøtende, men måten selskapet fremstiller graden av vanntetthet på.

Prises dyrere med IP-standard

ACCC lener seg på over 300 reklamer som fra og med 2016 illustrerer telefoner i forskjellige omgivelser der fellesfaktoren er at vann er innblandet, alt fra saltvann til bassenger. Et eksempel er bildet under som ble brukt av den sørkoreanske produsenten i forbindelse med markedsføring av Samsung Galaxy A5 og som viser en surfer under vannoverflaten:

Annonse


ACCC har også påpekt at noen av Samsung telefoner selges til en dyrere pris på grunn av deres IP-standarder. Det nevnes et eksempel der Galaxy J8 uten IP-merking koster 399 australske dollar sammenlignet med 1199 dollar for Galaxy S10e med IP-merking.

Ifølge forbrukertilsynet i Australia er dette altså med på å påvirke at kundene baserer sitt kjøp på udokumenterte opplysninger og feilaktig grunnlag, og at Samsung dermed har oppnådd et urettferdig konkurransefortrinn på denne måten. De noterer at det er solgt over fire millioner Galaxy-enheter i landet.

Kilde:
TechRadar

Annonse