Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook rangerer innlegg med ekstraordinære helsepåstander lavere enn andre innlegg. (Ill.: Facebook)

Facebook implementerer stor endring for å forbedre kvaliteten på det sosiale mediet

Gir mindre eksponering av spesifikke helserelaterte innlegg.

Facebook annonserer at de fra og med forrige måned startet med noe nytt, der de svekker posisjonene til innlegg som inkluderer sensasjonelle helsenyheter, drøye påstander rundt helse eller gjør annonsering for et produkt basert på helsemessige påstander. Slike innlegg blir mindre eksponert enn andre innlegg fremover.

Facebook er ikke først ut med dette

Selskapets beslutning om å gjøre dette beror på at de fleste ikke liker innlegg som bærer preg av å være spam-lignende, og at altfor mye av dette kan medføre tap i antall brukere på tjenesten.

Facebook sier at endringen ikke vil påvirke de med Facebook-side for virksomheten, disse vil ikke oppleve særlige endringer sett bort i fra de tilfellene der virksomhetens primærområde faller under ovennevnte kategori. For å motvirke effektene av endringen så gjelder det altså å gjøre noe med hva slags innlegg man publiserer.

Det sosiale mediet er ikke den første aktøren til å finne på noe sånt – YouTube fjernet i februar alle reklamer på kanaler som var positivt innstilte til anti-vaksinering i et ledd av å gjøre dette mindre lukrativt på plattformen fordi de anså slikt innhold til å være til skade. Facebook på sin side nevner ikke vaksineskepsis spesifikt, men det er ikke utenkelig at dette temaet faller innunder kategoriene som nå får mindre eksponering.

Kilde:
Neowin

Stikkord: anti-vaksinering, facebook, health claims, helse