Microsoft røper mer om Project xCloud
Strømming av spill kan bli det neste store i bransjen.

Annonse


Microsoft røper mer om Project xCloud

Strømming av spill til forskjellige typer enheter er et hett tema for tiden, og flere store aktører er godt på vei med å lansere fullverdige tjenester på området. Google kunngjorde for et par måneder siden at de skal lansere Stadia – en strømmetjeneste for tilgang av spill verden over. Foreløpig er bare tre titler offisielt støttet av Stadia.

Et par av disse er Assassin’s Creed Odyssey, og Doom Eternal. Analytikere tror Google vil møte på utfordringer når det gjelder å overbevise spillutviklere om å konvertere om sine titler til å fungere med deres Linux-baserte infrastruktur.

Har kjempefordeler over Google

Microsoft ser så langt ut til å ligge langt foran Google og andre konkurrenter med sitt ambisiøse Project xCloud. De har spesielt en stor fordel i måten spillene skal strømmes på – uten krav for konvertering og ekstra utviklingsjobb.

Microsoft vil dra nytte av sin eksisterende Xbox One S arkitektur, og det betyr at alle spill som i dag kan kjøres på denne konsollen også kan strømmes via xCloud. Dette gjelder også alle eldre Xbox 360 spill som er bakoverkompatible for maskinen.

Annonse


Stort spillutvalg fra første dag

En talsmann for prosjektet hos Microsoft, Kareem Choudhry, sa i dag at over 5 000 spill kommer til å fungere på Project xCloud:

”Project xCloud har teknisk kapasitet til å strømme over 3 500 spill, uten påkrevde endringer eller modifikasjoner fra utviklere. Med andre ord – utviklere vil være i stand til å skalere opp sine eksisterende spill til flere platformer, helt uten ekstra utviklingsarbeid, ikke noe ekstra vedlikehold av kildekode, og ingen separate oppdateringer. Når en utvikler oppdaterer Xbox One versjonen av en spilltittel så vil de oppdateringene også gjelde alle versjoner tilgjengelig på Project xCloud uten noe mer tilleggsarbeid.

Det er for tiden over 1 900 spill under utvikling for Xbox One, og alle disse vil kunne kjøre på Project xCloud. Utivklerne av disse spillene kan fortsette å jobbe som vanlig med verktøyene de alltid bruker, mens vi gjør det vi må på vår side for å gjøre titlene tilgjengelige for flest mulig spillere.

Vi har allerede lansert Project xCloud til store datasentre i 13 regioner med vår Azure infrastruktur – i første omgang med prioritet på de stedene som er fysisk nære mange spillutviklere i nord-Amerika, Asia, og Europa. Dette er bare begynnelsen på vår spredning av tjenesten, og vårt endelige mål er å gi støtte til alle spillere i samtlige Azure-regioner verden over.”

Flere store nyheter om prosjektet på E3

Prosjektet er fortsatt i en prøveperiode – tilgjengelig til en lukket gruppe ansatte hos Microsoft, samt et knippe utvalgte spill-selskaper som Capcom og Paradox Interactive.

Vi oppdaterer mer om saken her på ITavisen så snart E3 går av stabelen den 11 juni.

Kilde:
OnMSFT

Annonse