Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ny video viser hvor bra grafikken i GTA V ser ut med raytracing. (Ill.: Pascal Gilcher)

Så realistisk har du aldri sett GTA V før og du kan prøve det nå

Spill: Simulerer ray-tracing ulikt noe som har vært mulig tidligere.

På de seks årene som har gått siden storsuksessen Grand Theft Auto V kom ut, har fansen laget en stor mengde grafiske forbedringer og modifikasjoner til spillet. Mange av disse har vært ganske imponerende, og fått grafikken til å se mer realistisk ut. Men nå har realismen nådd nye høyder, med en simulert form for ray-tracing.

Gammel teknologi med nye krefter

Ray-tracing er en metode for å beregne hvor lys og skygger faller realistisk inne i et tredimensjonalt miljø. Teknikken har vært kjent og brukt i generering av stillbilder blandt annet siden Amigaens glansdager på begynnelsen av 90-tallet – men det er først nå i senere tid at maskinvare på dagens PCer blitt kraftig nok til å skape naturtro lys og skygger i sanntid på spill.

Frilans-utvikleren Pascal Gilcher har lagt mye jobb i å lage en modifikasjon til GTA V som tar den eksisterende grafikken i spillet, og omvandler den til en kraftig forbedret visuell opplevelse. Modifikasjonen er fremdeles i alpha test-stadiet, men kan lastes her ned ved å støtte Gilchers Patreon-abonnement (20 dollar per måned). Planen er at den skal gjøres gratis tilgjengelig for alle etterhvert.

Se hele den imponerende videoen nedenfor:

Kilde:
WccFtech

Stikkord: grand theft auto v, gta v, modifisering, mods, ray tracing, raytracing, Spill