Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Den førerløse lastebilen T-Pod på vei til et lokalt varelager i Sverige. (Ill.: EinRide / DB Schenker)

Selvdrevne lastebiler en realitet i Sverige

Gods- og varelevering med stor lastebil prøves ut på kortere veistrekninger.

Selvdrevne biler er et begrep nesten alle har hørt om nå, på tross av at det nok er flere år igjen til de vil bli et helt vanlig syn i hverdagen. Men det skjer også mye på logistikkfronten – både innen varelevering og tungtransport.

Svenske Einride er allerede godt i gang med prøvekjøring av store, førerløse lastebiler på veiene. Vel å merke er de ikke fritt ut på åpne veier, men begrenset til en relativt kort og lokal veistrekning mellom et varelager og en lastebilterminal. De har fått tillatelse av myndighetene til å kjøre denne test-strekningen for deres første store kunde i Sverige, DB Schenker, frem til slutten av neste år.

Avanserte biler helt uten sjåfør

T-Pod er navnet på bilene, som veier 26 tonn fullastet. Einride sier at T-Pod skal kunne klare en rekkevidde på 200 kilometer for langtransport på full-ladet batteri, og ha en toppfart på 85km/t. Fartsbegrensningen er låst elektronisk.

De nye lastebilene er fulle av sensorer, kameraer, radar og lidar (en form for radar som bruker lys istedet for radiobølger). Skulle det oppstå problemer mens kjøretøyet er i fart, kan en operatør overstyre alt fjernkontrollert.

Se video av prøvekjøringen under:

Sjefen for Einride, Robert Falck, innrømmer at godkjennelser fra myndighetene i Sverige fremdeles er en stor hindring. Men de retter også blikket mot USA: ”Stormarkedet for selvdrevne kjøretøyer er i USA. Jeg tror det vil bli det første markedet som kan skalere opp stort når det gjelder førerløse biler”

Kilde:
Electrek

Stikkord: førerløs bil, førerløse biler, nyheter, selvdreven, selvkjørende, selvkjørende bil, sverige