Hopp til navigasjon Hopp til innhold
iPhone-salget er på vei ned, mens Apple Watch, selskapets tjenester og iPad øker. (Ill.: Plush Design Studio)

Apples sjokk: iPhone salget ned 30 prosent ifølge prognoser

Er ikke i nærheten av 50 millioner.

Apple gjør det fremdeles godt grunnet gode marginer på produktene sine og et voksende tjeneste- wearables og iPad-marked. Problemet er at gullkalven, iPhone, er ned dramatisk. Ikke bare fordi mange er mettet på iPhone, men fordi markedet er tungt for en rekke store selskap.

Den vestlige verden er mettet

For IDCs estimater basert på globalt salg av hele smartmobilmarkedet (som er ned 6,6 prosent i antallet utsendte enheter – dette er sjette kvartal med nedgang. I USA er tallet 15 prosent), viser at Apple så langt har solgt 30 prosent færre iPhone i år sammenlignet med i fjor.

Ifølge IDC solgte Apple 36,4 millioner enheter i stedet for noe i nærheten av 50. For samme kvartal i fjor, klarte de nemlig å selge 52,2 millioner enheter.

Også Samsung, LG og andre store merkevarer sliter, avslører rapporten. Sony har mer eller mindre gitt opp.

Og vokse i Kina er eneste medisin

IDC forventer samtidig at trenden vil fortsette, men at Huawei og et par andre vil se økende vekst.

Med andre ord er det viktig å kapre det kinesiske markedet, noe som selvsagt er vanskelig med dyre produkter i et marked proppfullt av alternativer og lavere inntekt per innbygger enn i USA der iPhone er like populært som Android.

Cook ønsket for øvrig å tegne et blidere bilde av Kina, og mener at de gjør det bedre der nå etter at landet kuttet salgsskatten sin.

 

Kilder:
9to5mac
AppleInsider

Stikkord: Apple, applewatch, ipad, iphone, Watch