Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mozilla ber nå Apple nullstille annonse ID-en som er å finne på alle iOS-enheter automatisk hver måned. (Ill.: Mozilla)

Visste du at iPhone sporer deg på denne måten?

Mener brukere ikke har så mye personvern som Apple reklamerer for.

Mozilla, organisasjonen bak Firefox, ønsker at Apple nullstiller annonse ID-en som er å finne på mobile enheter, nettbrett og Apple TV automatisk.

Disse unike ID-ene brukes for å servere målrettet reklame.

Ikke så gode på personvern likevel?

I en nylig lansert kampanje maner organisasjonen Apple til automatisk å nullstille denne ID-en hver måned.

Det er mulig å melde seg ut (Apple forklarer hvordan), men dette er noe brukerne selv må finne frem til og trolig få gjør eller kjenner til.

– Vil sende et viktig signal

I et blogg-innlegg fra Firefox-skaperne sier de seg enige i at Apple gjør mye riktig med personvern, men mener de har mer å gå på:

«Apples nyeste markedsføringskampanje – «Personvern. Det er iPhone» – fikk oss til å heve øyenbrynene. Det er sant at Apple har vært gode på personvern, fra punkt-til-punkt-kryptering i iMessage til anti-sporing i Safari, men en viktig funksjon i iPhone bekymrer oss.

Hver iPhone som Apple selger leveres med en unik ID (kalt «ID for annonsører»). Denne ID-en lar annonsører spore bruker-handlinger ved app-bruk. Det er som en selger som følger deg fra butikk til butikk mens du handler og registrerer hver ting du ser på. Det er jo ikke privat i det hele tatt», skriver Mozilla på bloggen og påpeker at reklamen om at iPhone betyr personvern, ikke lenger er troverdig grunnet dette.

«Om Apple gjør denne endringen vil det ikke bare forbedre iPhone-personvernet, men vil også sende Silicon Valley et signal om at brukerne vil at bedrifter skal sikre personvernet som standard.»

 

Kilder:
Mozilla
Mozilla

Stikkord: Apple, firefox, ipad, iphone, mozilla