Under årets Game Developer’s Conference annonserte Nvidia at ray tracing var på vei til eldre Pascal-baserte kort. Vel, nå den nye driveren med medfølgende støtte lansert.
Men det er ikke nødvendigvis grunn til å juble. For trolig vil du raskt finne ut at ytelsen du må ofre for å få det til, ikke er verdt det .
Kortene som støttes er disse:
- Titan XP
- Titan X
- GTX 1080 TI
- GTX 1080
- GTX 1070 TI
- GTX 1070
- GTX 1060 6GB
Volta-baserte Titan V og Turing-baserte GTX 1660 og 1660 TI er også støttet.
Annonse
Fungerer ganske dårlig
Nvidias egne Benchmark-tall viser at det vil påvirke ytelsen kraftig dersom man aktiverer ray tracing i spill på 2560 x 1440-oppløsning og høyeste grafikkinnstillinger.
Alt avhenger av hvilket kort du har, men du kan forvente alt mellom 12-30 bilder i sekunder, altså langt under optimale 60 bilder i sekundet.
Ifølge Nvidia anbefales det at man spiller med 1920-1080-oppløsning og at man skrur litt ned på grafikkinnstillingene.
– Kanskje skru ned ray tracing littegrann, da får du noe som er spillbart, sa Nvidias Justin Walker til en gruppe journalister i dag.
Kun et fåtall spill
Istedet for at ray tracing er eksklusivt for RTX-kort gir nå Nvidia langt, langt flere muligheten til å oppleve ray tracing.
Husk at det bare er Battlefield V, Shadow of the Tom Raider og Metro: Exodus som foreløpig støtter ray tracing.
Du kan også laste ned flere Nvidia-demoer som demonstrerer funksjonaliteten.
Prøv det selv og fortell oss gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet.
Kilde:
Engadget
Annonse