Ray Tracing sørger for dramatisk bedre lyssetting og skyggelegging i spill, og selv om teknologien først og fremst benyttes i nye AAA-spill kan også eldre spill dra nytten av dette.
Nå har noen klart å legge til ray tracing i Minecraft.
Setter Minecraft i et helt nytt lys…
Det er i den nyeste byggversjonen av shader-pakken Sonic Ether’s Unbelievable Shaders (SEUS) at ray tracing nå er implementert.
Resultatet er imponerende, og man skulle nesten tro at det er Minecraft 2 vi ser her. Bare se på hvordan lyset reflekteres på gulvet i klippet nedenfor, og hvordan sollyset skinner gjennom vinduet. Det ser unektelig pent ut.
Annonse
they added ray tracing in the new minecraft shader dev build i am absolutely shitting myself pic.twitter.com/sEbY78Vuz5
— notglacier (@notglacier) 30. mars 2019
Messing around a bit more
you can do indirect lighting and stuff now pic.twitter.com/X8q3msBen7
— notglacier (@notglacier) 30. mars 2019
Kun for Patron-backere
Selvfølgelig kreves det brukbart med maskinvare for å få til dette. Personen som lastet opp klippene til Twitter, Notglacier, sier at han brukte en i9-9900k CPU og et GTX 1070 Ti-kort. Med det oppsettet fikk han mellom 25 og 40 bilder i sekundet.
Den nyeste SEUS-versjonen er foreløpig bare tilgjengelig for Patreon-backere, men ikke se bort i fra en utvidet lansering iløpet av nærmeste fremtid.
Annonse