Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ta en titt på hva Unreal Engine 4.22 kan gjøre med et stk. 2080ti-kort og ray tracing-støtte. (Ill.: Epic Games)

DETTE KLARER 1 x 2080ti: La Unreal Engine blåse deg av banen med sanntids ray tracing

Spill: Og dette klarer et superbillig AMD-skjermkort uten dedikert ray tracing.

Både Unreal Engine og Cryteks CryEngine kunne vise muskler under årets Game Developers Conference, men på litt forskjellige måter.

Unreal Engine 4.2.2 imponerer stort med ekte ray tracing

Først, sjekk ut Troll, en liten minifilm skapt med Unreal Engine 4.2.2 og med rålekker ray tracing-kjørende (4.22 har jo støtte for nettopp dette som er det store innen spill-grafikk for tiden) på «kun» ett GeForce 2080 ti-kort (som jo koster over 10 000 kroner).

Foruten Unreal motor, er også Unity og CryEngine nå utstyrt med ray tracing-støtte, noe som bringer oss til klipp nummer to på listen: Neon Noir fra Crytek som avslører hva motoren deres er i stand til på et AMD-kort, nærmere bestemt Radeon RX Vega 56 som er langt billigere: 3200 kroner.

Får til dette uten RT-kjerner

Det spesielle med Cryteks motor er jo det faktum at ingen AMD-kort har maskinvare-kjerner dedikerte for ray tracing, men det har Crytek lurt seg rundt.

Dette melder selskapet om teknologien:

«Alle scener gjengis i sanntid på en AMD Vega 56 GPU og refleksjonene oppnås med den nye eksperimentelle ray tracing-funksjonen i Cryengine 5. Merk:ingen SSR (Screen-space Reflections).»

«Neon Noir ble utviklet med en skreddersydd versjon av Cryengine 5.5. Den eksperimentelle ray tracing-funksjonen basert på «Cryengine Total Illumination» som brukes til å skape demoen, er både API og maskinvare-agnostisk, slik at ray tracing kan kjøre på de fleste helt vanlige, moderne AMD og Nvidia GPU-er,.. Den fremtidige integrasjonen av denne nye motor-teknologien vil imidlertid bli optimalisert for å dra nytte av ytelsesforbedringer levert av den nyeste generasjonen grafikkort og støttede API-er som Vulkan og DX12.»

 

 

Kilde:
CryEngine

Stikkord: crytek, grafikk, nvidia, Spill