Apple ser ut til å gjøre som Microsoft gjorde for mange år siden: flytter fokuset over til skyen.
Mindre fokus på fysiske produkter
For en rekke interne endringer i selskapet har trolig medført at maskinvareprodukter har måttet vente, kanskje også i fremtiden.
Årsaken er at tjeneste-delen til selskapet vokser kjapt, samtidig som iPhone-salget er på vei ned – fokuset til Apple er altså flyttet mer over til tjenestedelen som blant annet omfatter den nye video, avis og magasin-satsingen i tillegg til økt Siri-fokus.
The Wall Street Journal melder blant annet at “Apple har fjernet 200 medarbeidere fra bil-prosjektet og flyttet mange av dem til tjeneste-delen ledet av Eddy Cue og med fokus på Hollywood-underholdning”.
Annonse
Frir til Hollywood
Ikke nok med det, men selv Apples egne butikker skal øke fokuset på Apples tjenester (selskapet skal ha forklart for Hollywood-studioene at de ønsker å promotere TV-seriene deres i butikkene), en strategi som fremskyndes nå som Deirdre O’Brien er sjef for Apple Stores og selskapets medarbeidere der.
Summen av alt dette tyder på at selskapet mener de må revurdere alt de gjør, og at denne strategi-endringen allerede har medført at en rekke prosjekter er satt på pause mens nye mellomledere omprioriterer hva selskapet skal drive med fremover.
Dette kommer kanskje ikke som noen stor overraskelse på mange, med tanke på at en rekke Mac-produkter de siste årene ble glemt, mens fokuset var iPhone. Nå ser det ut til at selskapet ønsker å være enda mer en tilbyder av innhold, enn storselger av fysiske produkter.
En æra kan for alvor være over – hva synes du det?
Kilde:
WSJ
Annonse