Ser du hva Vipps har gjort her?
Bård Farstad stusset da Vipps viste feil profilbilde på en Vipps-forespørsel.

Annonse


Ser du hva Vipps har gjort her?

Da datteren til Bård Farstad ba om penger gjennom Vipps, skjedde det noe merkelig.

Hva er det som skjedde?

Datterens navn vistes som forventet på Farstads mobiltelefon, men det var noe som ikke stemte. Profilbildet tilknyttet datterens forespørsel tilhørte noen helt andre.

Farstad publiserte et bilde av Vipps-tabben på Twitter, og stilte spørsmål ved selskapets sikkerhet.

For hvis de ikke klarer å holde styr på profilene i tjenesten, kan man da stole på at de klarer å håndtere pengene på en tilfredsstillende måte?

Vipps ba Farstad om å kontakte dem via direktemelding for å få klarhet i hva som har skjedd.

Annonse


Vipps spurte om datteren min hadde tullet med meg. Det var selvfølgelig ikke tilfellet. Jeg driver selv med programvaredesign og utvikling – denne hendelsen setter jo personvernforordningen (GDPR) i et interessant lys, sier Farstad til ITavisen.

Vipps bekrefter feil

Vi fattet også interesse for saken og ville gjerne finne ut hvordan dette kunne skje.

Vipps bekrefter nå hendelsen overfor ITavisen.

– Vi har tatt kontakt med brukeren for å få et bedre bilde av situasjonen. Det er datteren hans som har bedt om penger og som har mottatt penger, men feilen det henvises til er profilbildet som dukker opp på datteren hans i Vipps, sier Vipps-pressekontakt Hanne Kjærnes til ITavisen.

– Ikke et forsøk på profilsvindel

Vipps hevder dette kun er en visuell feil.

– Profilbildet fra samtalelisten er byttet om. Det er ingen feil i “backend”, og det er ikke vist bilder man ikke har i sin samtaleliste fra før. Det vil si at profilbildet som dukker opp er fra noen man allerede har lagret i sin samtaleliste, ikke ukjente personer. Dette er ikke et forsøk på profilsvindel.

– Kan brukerne føle seg trygge på at Vipps håndterer pengene deres på en sikker måte? 

– Brukernes sikkerhet er vår viktigste prioritet, og alle skal føle seg sikre på at Vipps håndterer pengene sine på en trygg måte.

Kjærnes forteller at selskapet jobber med en rask løsning på problemet.

Annonse